פרק כ דרישות המלחמה של עם ישראל

עמוד:209

טבע האדם ; והדעת נותנת' שרוב העמים' שהמלחמה נוגעת עד מעמקי נפשט , חושבים גם הם כך . אבל גם בשעה שהצורך בצורת מלחמה חדגונית זו עודנו קיים' הרי אפשר היה לאזן במרה מרובה את השפעתה המרדימה על רוח האומות הבלתי לוחמות' אילו ניתן לששת מיליוני נפשות' השוכנות בקרבן' להשתתף באופן פעיל על הזירה , במקום שתהיינה מעונינות בדבר באופן פאסיבי בלבה בתור קרבנות המלחמה . אין המחבר שוכח בשום פנים את החוקים השונים הנוגעים לענין הנייטראליות . החוקים האלה קיימים' ויש הכרח להביאם בחשבון ולהתיחס אליהם בכבוד הגדול ביותר . אבל אנו יודעים מתוך הנסיון' כי רשת ה"לאוין" הכלולים בחוקים האלה היא גם רגישה עד למאד וגם גמישה עד למאד . שווידיה ואיטליה אינן משתתפות כעת במלחמה' אבל אנו יכולים לתאר לעצמנו , שקיים בשתי הארצות גרעין של שווידים או איטלקים , המתענין באופן פעיל בקו מאנרהיים , מבלי שיבוא לידי התנגשות של ממש עם הרגשת הצבור . מובן' שאיו אנו רואים את הדוגמה שהבאנו כאן כ"בנין אב * ' מושלם , הדומה מכל הבחינות לאותו הענין שבו אנו דנים בפרק הזה : זוהי רק הוכחה לגמישותם של חוקי הנייטראליות , שעליה דברנו . מאידך גיסא , הרי רשת ההגבלות היא גם רגישה מאד מאד ) וזוהי אחת הסבות המחייבות לחשוב' כי ארמיה יהודית היא חטיבה ההולמת את המצב הרבה יותר' מאשר גדוד יהודי בתוך צבאותיו של עם אחר . ודאי שההפרש הוא ברור גם בלי כל הסברה נוספת , אבל אפשר לברר אותו עוד יותר ע"י דוגמה ו"בנין אב" אחר ( גם הפעם זהו "בנין אב" שטחי מאד : ( ענין התעמולה . אם בנות הברית תנהלנה תעמולה אנטי נאצית בארצות אחרות , אף אם הן אוהדות לבנות הברית , הרי ארצות אלו תתרעמנה על כך ; אבל אם יהודים מנהלים שם תעמולה אנטי נאצית' הרי הדבר נחשב

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר