פרק ח חופש לשני הצדדים

עמוד:77

הדברים המובאים להלן הם תרגום ממכתבו של פולגי קתולי " אריי . * ,, יו 0 יבוא בהכרח — וככל שימהר לבוא כן ייטב לנו — כשי 6 נו האנשים המדברים בשם פולין אל העולם , אל בנות הברית ואל היהודים ב"קול קורא" דלקמן : " םולין רוצה בכל לבה להבטיח בחייה הצבוריים בעתיד שויון ממשי ומלא לכל אזרחיה' מכל הדתות , הגזעים והשפות . בראש ובראשונה היא רוצה , שהכלל הזה יחול על אזרחיה היהודיים במדה מלאה . אבל היא מזהירה ברצינות את כל הנוגעים בדבר , כי לגבי היהודים קיים מכשול אחד , שסכנה צפויה ממנו להגשמת השויון האמתיו ואם לא ייעשה מאמץ יוצא מן הכלל , בכדי להגותו מן הדרך , הרי הוא יסכל בהכרח את התאמצותם הכנה ביותר של אנשי המדינאות . המכשול הזה הוא סרי העוול ההיסטורי המכונה ' " הגלות היהודית" ( יסודו — בתסבוכת הקיימת בחייה החברתיים של םולין , ובחייה העירוניים ביהוד , שהגיעה למדרגה מיוחדת במינה מחמת מציאותם של קיבוצים אתניים נבדלים , בעלי תכונות קטניות , בכל אתר ואתר . אין דומה למצב הענינים הזה בשום מדינה אחרת . הציביליזאציה הפולנית — ותהיה סולין גאה עליה כמה שתהיה — אינה יכולה מבחינה רוחנית להטמיע מיעוט חזק כל כך , שנוכחותו — מלוא כל הארץ ! וגם הכרתם הלאומית של היהודים עצמם , אשר פולין מכבדת אותה , לא תסכים לטמיעה שכזו . כל עוד המצב הזה קיים , יכולה סולין רק להבטיח שתשאף לשויון אמתי , ולא שתגשים אותו למעשה ! יהיו מאמצינו גדולים כמה שיהיו — הרי המצב הזה יגרום צרות וקיפוחים לכל הצדדים . משום כר מוטלת החובה על פולין להזכיר לבנות בריתה ולעולם כולו , כי הבעיה היהודית בפולין אינה אלא חלק מן הבעיה היהודית העולמית בכללה ! וכי בעיה זו ניתנת לפתרון אד ורק ע"י מאמצים מקבילים וקרבנות מקבילים מצד פולין , מצד בנות הברית וכל יתר העמים התובעים לעצמם את ידידותן של בנות הברית . בה בשעה שפולין תעשה את כל אשר ביכלתה , בכדי לכונן את השויון בתוך גבולותיה , יש לעשות מאמץ מרוכז בעל ממדים יוצאים סן הכלל ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר