פרק ח חופש לשני הצדדים

עמוד:76

יהא אפשרי רק בתור גולת הכותרת לתהליר רחב מדות מאד ומזורז מאד : להעברת המוני היהודים בכמויות גדולות ובקצב מהיר אל כונה אחת על פני האדמה' אשר אותה יוכלו לחשוב למולדתם הלאומית . לא יתכן כל שיווי זכויות ולא ייתכנו כל חיים חברתיים בריאים בכל אירופה המזרחית המרכזית בדרך כלל , כל עוד לא תינתן להמונים היהודיים האלה הזדמנות מלאה ומכובדת לעזוב את כל אותן העמדות אשר אבדו להם ללא תקנד ! . ואם יש במשמעו של הדבר , שיעזבו את רובן המכריע של עמדותיהם הקודמות — הרי אי אפשר לעזור כאן במאומה . נגיד ברורות 1 מחובתה של הממשלה הפולנית הנלחמת לצדן של בנות הברית לערוב לשיווי זכויותיהם של כל האזרחים בפולין העתידה לקום . אבל חוץ מזר . מוטלת עליה חובה מוסרית להזהיר את בנות הברית האלה , שפולין לבדה לא תוכל לשאת בעומס הפתרון של בעיה עולמית , כגון הבעיה היהודית בפולין . גם יתר המעצמות תצטרכנה להשתתף בפתרון הזה , ובפרט — הקיסרויות הקולוניאליות . ובפרט שבפרט — בריטניה , המעצמה המנדאטורית בארץ ישראל . יתכן , שאם הממשלה הפולנית בגולה תשמיע אזהרה שכזו , יקפוץ עליה רוגזם של כל אלה , הרוצים לטשטש את הבעיה היהודית ולעבור עליה בשתיקה גמורה ; אך הפסדה יצא בשכרה העצום — כי היא תזכה לכבוד והוקרה מצד דעת הקהל העולמית . סטיה זו תהא גם הולמת את המסורת הנאצלת של פולין , כי סיסמת המרד הפולני בשנת 1863 היתה פניה לא לאומה משועבדת אחת , אלא לשתי אומות : "למען חרותנו — וחרותכם " ! הכוונה היתה לרוסיה , שהיתר . נתונה בעול העבדות ז אבל היא לא נענתה ולא עזרה . היהודים גם ייענו וגם יעזרו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר