פרק ח חופש לשני הצדדים

עמוד:74

סיר ארצ'יבאלד םינקלר מתוף שיקול דעת רב כל כד על גרמניה שבעתיד — נכונים הם גם לגבי פולין שבעתיד . הערובות על גבי הנייר — אם הן עומדות בסתירה לתנאי המציאות — תבוטלנה במחי קולמוס אחד , או שיצורפו להן תלי תלים של "פירושים , " עד שתיהפכנה לאפס > ואפשר שגם המוסד המפקח מבחוץ , בכבודו ובעצמו , יתן את הסכמתו לכך , אם גם בלי חשק , באמתלה "שאי אפשר לעזור כאן במאומה . " כשתוקם פולין מחדש , היא תתיחס ליהודים אשר נשארו בשעריה ככל העולה על רוחה . יש יסוד גמור לחשוש , שבקרוב ייחשב לצעד מזיק מבחינה מדינית — לדרוש הבטחות של שיווי זכויות אמתי בשביל היהודים בפולין , שתוקם מחדש בתוקף נצחונן של בנות הברית . התעמולה הנאצית באותו חלק הקהליה שנכבש ע"י הגרמנים ודאי שתשתמש בהבטחות אלו כבאמצעי רב תועלת , בכדי להשניא את הממשלה הפולנית שבגולה על הפולנים בפולין . כמעט שאפשר לנחש את נוסח השידורים והמאמרים שיקדיש מרכז התעמולה של 1 חג גבלס לנושא הזה : ,, הם מבטיחים לכם תקומה , אבל צעדם הראשון יהיה — להחזיר את שני מיליוני היהודים אל העמדות הכלכליות' אשר מהן נישל אותם הנצחון הגרמני . יוצא , ששני מיליוני פולנים יצטרכו לפנות מקום ליהודים האלה ולגווע ברעב " ... יהיה הנימוק הזה ציני כמה שיהיה — אבל הוא מוכרח לעשות רושם על רובם המכריע של הפולנים במצוקתם הנוכחית . אין להסיח את הדעת מן הצד הזה של השאלה , ביהוד אינם צריכים להתעלם ממנו דורשי טובתן של ממשלת אנז'ה ושל פולין ואוהדיהן של בנות הברית . היה זמן , לפני הרבה שנים , עוד לפני מלחמת העולם הקודמת , כשהמחבר האמין' כי פולין כולה אחראית להצלחת נסיונותיו הראשונים של רומאן דמויסקי בהפצת האנטישמיות בקרב ההמונים . אבל הזמן וההסתכלות המעמיקה בדברים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר