פרק ז הגיטו הפולני

עמוד:69

או מוטעה כולו או בחלקו . העובדה העיקרית בעינה עומדת : זהו מצב' שבו "האנטישמיות של בני האדם" היא ענין של מה בכד לעומת הלחץ האנטי יהודי האכזרי של הדברים . אפשר' שהאנשים שונאיט את היהודים , או שהם שונאים את הצורר לנשל את היהודים ( יש לשער' שרבים מהם שונאים אותו . ( הדבר אינו חשוב כלל וכלל . יתכן שהממשלות יכולות למנוע את התופעות החוליגאניות או להעניש בעדן : אבל אין ביכלתן לשנות את ה"אקלים" של המבנה החברתי . צדק אותו רב גליצאי , שהיה מסופק , אם היה יכול בעצמו להפסיק את נישול היהודים' גם אילו צויד בסמכויות של שלטוךיחיד רחבות ביותר ; ודאי , ששום ממשלה סולנית לא תוכל לעשות את הדבר' ואין גם לשער' שתנסה לעשותו . אכן' ישנם סוציאליסטים יהודיים ( אבל לא כל הסוציאליסטים ' ( הסבורים שישנה תרופה ; אם יתגשם הסוציאליזם בכל רחבי פולין , תהיה עבודה לכל ורוב שפע , ולא ינושלו לא יהודים ולא "גויים . " הם ייטיבו לעשות , אם יתנו בשאלה זו בחדרי חדרים עם חבריהם " הגויים" לפני הציעם את הפתרון הזה . יתכן , שהללו אינם אנסי שמיים , אבל אין זאת אומרת , שהם מתארים לעצמם את האידיאל של פולין סוציאליסטית בתור ארץ , שהיהודים מהוים בה 30 % מן האוכלוסים העירוניים . כל סוציאליסט מפוכח והוגן יודה' אם יתבקש להביע את דעתו מתוך גילוי לב' כי בין אם יתגשם הסוציאליזם ובין אם לא' הרי הגירתם ההמונית של היהודים מפולין עלולה רק להיטיב את המצב , וככל שתגדל ההגירה' כן יוטב מצב זה . אבל שאלה זו נמצאת מחוץ למסגרת חקירתנו זו , המטפלת רק במטרות המלחמה של בנות הברית . לפי עניות דעתו של המחבר ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר