פרק ו האנטישמיות של "בני האדם" וה"דברים"

עמוד:53

ההשפעה היהודית , מאשר במחוזות הפולניים הטהורים ; מכאן ראיהשתופעה זו אין לה כמעט כל שייכות אל הרצון להזיק מדעת ליהודים באשר הם יהודים ; אלא שתופעה זו נובעת מעצם טבעה של ההתפתחות . התפתחות זו היתר . מביאה באותה הודאות לידי נישול החנווני הכפרי , גם אילו היד . ארמני או סיני אבל ג מ ק ר ה * הוא יהודי שאין לו לאן ללכת . יתכן , שהיו גם חנוונים נוצריים מועטים באזורים האוקרייניימ האלה , וכי גם הם נאלצו לסגת מפני הסתערותם של הקואופראטיבים . אבל התגר הנוצרי "השבור" נקלט ע"פ רוב במנגנון ההנהלתי של התנועה ! בהיותו מומחה בעל ערן בין אכרים פשוטים , הרי הקואופראטיב יעסיק אותו . את היהודי לא יעסיקו ? העובדה' שאין כל מקום לקליטת התגר היהודי המגושל בתוך חבר המנהלים של קואופראטיב החקלאים' ברורה כל כך , ששום יהודי לא יחלום לעולמ » ל דרישה כה "אבסורדית . " הגם את זאת יש לתאר כאנטי שמיות ? מנהלי התנועה הקואופראטיבית , שרובם — אנשים בעלי השקפות נאורות , יכחישו את האשמה הזאת מתור התמרמרות . חפ יגידו "בפשטות , " שאדם חייב לדאוג לבני עמו תחלה . אותה התופעה , אבל בצורה הרבה יותר רצינית , מתגלית באחת המדינות הבאלטיות ( ואפשר — בכולן . ( האנטישמיות חריםת הגילויימ אינה נסבלת . מה שמתרחש שם הוא — תהליך חברתי הראוי בעצם לשבח : המדינה מעבירה ליריד . בהדרגה , בצורה זו או אחרת , את הנהלתם הישרה פחות או יותר של כל מפעלי התעשיה והמסחר בעלי הערך . היא משלמת לבעליהם מחיר הוגן » או מוטב שנגיד : מחיר פחות או יותר הוגן ! אם בעלי המפעל הם "גויים" ' הרי הט נשארים בדרך כלל בתפקידם . אם יהודים הם — המצב אחר לגמרי : מחליפים אותם בהדרגה ע"י לא יהודים . הפעולה מתגשמת בדרך כלל ללא גסות ובהילות יתרה , אבל בצורה רבת תוצאות . כפי שסיפר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר