מתוך יומן ארץ־ישראלי:

עמוד:304

מייסדיה של האגודה הארץ ישראלית הם כולם אנשים כאלה , שפחות מכל אשמים ברגשות ענוגים כלפי המינהל המקומי . ערכה העיקרי של האגודה , מה שמבדיל אותה מכל שאר הנסיונות של התגבשות אהבת הציונות האנגלית — זה דווקא העדר גמור של "רגשות" ענוגים או קשים . האגודה היא הניסיון הראשון להציג את השאלה בדבר מדינה יהודית — הן בשביל האנגלים והן בשבילנו — על בסיס אינטרסים מחושבים באופן קר ומדוייק . מצד האנגלים נכנסו לאגודה אנשים , ששיקולם הוא , בקירוב , כזה : ( 1 ארץ ישראל נחוצה לקיסרות הבריטית . ( 2 להחזיק ? ארץ נגד רצון רוב תושביה אפשר רק זמן מסויים , אך לא לנצח . ( 3 התושבים הערביים מושכים באופן טבעי , ומוכרחים למשוך , וככל שיהיו תרבותיים יותר , כן ימשכו חזק יותר — הלאה מן השליטה הזרה , בכיוון האחדות הלאומית הערבית . ( 4 היהודים , דווקא כדי לא לטבוע באחדות הערבית , נאלצים להחשיב את הקשר המדיני עם מעצמה מערבית . ( 5 על כן , ביום המכריע , כשארץ ישראל — בצורה זו או אחרת — תצטרך להביע דעתה בעד או נגד הקשר עם אנגליה , יתרוממו כל הידיים הערביות נגדה , ואילו היהודיות — בעדה . ( 6 לפיכך — בין שאנו אוהבים את היהודים ובין שלא — אנו , האנגלים , זקוקים לרוב יהודי בארץ ישראל ; ולשם כך דרושות רפוירמו ת כאלה וכאלה . מן הצד היהודי — כאן בארץ ישראל — נכנסו לאגודה אנשים , שמעריכים את הצגת השאלה העניינית הזאת הרבה יותר מרגשות לא אנוכיים ( ועל כן עקןרים . ( יתר על כן : אותם אף לא מעניינת ביותר "תכניתה" של האגודה הלונדונית . בתכנית זו , כפי שציין נכון י . טריוועז ב"ראזסוויט , " יש "נוסחאות אלגבראיות" אחדות : במקום להזכיר את עבר הירדן , נאמר שם משהו על " גבולותיה ההיסטוריים של ישראל , " ובמקום "הרוב היהודי" משהו ארוך ומעורפל — איני זוכר בדיוק מה . ואולם מלל זה — במקרה הנדון — אין לו כל חשיבות שהיא . במאנדאט , בהצהרת באלפור , חשובה כל מלה : אלה הם מסמכים , שמבטיחים לנו משהו , ועל כן חיוני מאוד לדעת , מה בדיוק הובטח . אגודת הדומיניון השביעי מורכבת מאנשים , שאינם נותנים לנו דבר , אלא אדרבה — מצפים למשהו דווקא מאתנו : דהיינו — חיזוק ההידוק בין ארץ ישראל לבין הקיסרות . לנו ברור , שנהיה מסוגלים להדק את הקשר הזה רק אז , כשנהיה רוב , כיון שהערבים יהיו מטבע הדברים נגד קשר , שינתקם משאר ארצות ערב . לפיכך הערובה לכך , שהאגודה ( אם תתגלה בת קיימא ) תשאף להשיג עלייה יהודית רחבת ממדים , מונחת לא בדיבורים , אלא בעצם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר