האנגלי

עמוד:176

הוכו בידי שוטרים , והכריזו על שביתות רעב לאין סוף . חודשים מספר קודם למלחמה הביאו חסידי תנועה זו את המדינה למצב של מלחמת אזרחים ממש . מרוע 1 כל זה על שום מה ? הרי במאבק זה השתתפו אותם האנגלים עצמם , ומאות ידידיהם ה"מתונים" השתדלו לשכנעם , כי בשיטות פראיות כאלה אין הם אלא מסתכנים באבדן כל אהדתה של החברה האנגלית " השליווה . " אך אלה לא אבו אפילו לשמוע טענה זאת : מדוע ל דווקא משום שהללו היו אנגלים — גברים ונשים , שהכירו את הפסיכולוגיה האנגלית . הם ידעו , שאין די בהצבעה על אי הצדק הטמון בחוק זה או אחר ו כי על זאת יש לו , לשמרן האנגלי , תשובה מוכנה . - "הרי כך חיינו עד כה — ואפשר להוסיף ולחיות כך גם להבא . " כלומר , יש צורך להוכיח , שאי אפשר להוסיף ולחיות כך גם להבא . זהו , אולי , סודה העיקרי של הפסיכולוגיה המדינית האנגלית . אם תציג דרישות — יענו לך "לא , " אם תשלים עם זאת ותסכים לכך — הוכחה היא , ש"מסוגל אתה לחיות כך גם הלאה , " שהכורח שלך אינו חריף כל כך ושהדרישות הועלו בטרם עת . ה"שמרנות" מתבטאת באמונה עמוקה , שלפיה בניין , שעדיין יכול להחזיק מעמד כמות שהוא , אסור לשנותו ולבנותו מחדש , וכי מותר לעשות בו שינויים רק אז , כשאי אפשר עוד בלעדיהם . ההוכחה היחידה לכך , שאין המצב יכול להישאר עוד כמות שהוא , היא בזה , שאין אתה רוצה עוד להשלים עם ה"לא , " ושאתה חוזר על דרישתך שוב ושוב , עד ה"לאו" השביעי ועד ה"הן" הראשון . שכן אחר ה"לאו" השביעי בא ה"הן . " השמרנות נעלמת . השמרן מודה , שה"חור , " בכל זאת , מפריע , שאם לא כן , הרי לא היו האנשים מתרגשים כל כן . והם אכן מתרגשים ; וזו אינה עוד תיאוריה , אלא עובדה . וכאשר ניצבת לפני האדם עובדה , אין הוא מדבר עוד על "יוקרה , " ולא על כך , שאם הוא אמר אשתקד "שחור , " עליו להוסיף ולהיות "שחור" גם היום . לא . לפני שנה לא ראיתי , היום אני רואה ; היוצא מזה — רוויזיה . אני כותב בשביל בני אדם חושבים , ואני רשאי לקוות , שהם יבינו את דברי נכונה . אין אני אומר , כי כל אדם , שיש לו טענות כלפי אנגליה , עליו להשתמש בשיטות מאבק פראיות , לקרוע בגדים , לנפץ זגוגיות ולהצית מכתבים בתיבות הדואר . הנה , למשל , אנחנו , היהודים , אין אנו יכולים לעשות כן , ואילו ניסינו זאת — לא היה הדבר עולה בידנו . אד אסור לנו גם לשכוח את הלקח העולה מתופעות כגון המאבק ה"סופראג'יםטי , " כי מה שמאפיין אותן היא לא השיטה ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר