הציונות הישנה

עמוד:107

הציונות הישנה לא אחת נאמר , כי התנועה ששבועוננו משמש לה לפה , איננה תנועה של רפורמה . בינתיים אין מה לשנות בציונותו של הרצל , ואין צורך להכניס בתפיסתו חידושים מהותיים כל שהם . צריך רק להסיר את קור"העכביש שהעטו את התפיסה הזאת ולהשיב על כנה את הציונות בדמותה הטהורה וההיולית . על כן יותר נכון היה לכנות את תנועתנו לא "רוויזיוניסטית , " אלא פשוט ציונית , בלא כל הגדרות לוואי נוספות . אם נשפוט לפי עוצמת התסיסה , שעוררו רעיונותינו בקרב חוגי היהדות השונים , הרי ניתן לצפות שעד מהרה יתהוללו הדברים כך ' מה שנקרא היום בשם "ברית הרוויזיוניסטים , " ייקרא בשם "ההסתדרות הציונית . " הקונגרס הציוני ה 14 עדיין לא יוכל להגשים התמזגות זו , אך לא נתפלא אם הקונגרס ה 15 יגשימנה . אם לסלק את קורי העכביש ולתפוס את הציונות בדמותה הטהורה , על מסקנות ההיגיון והיישום היום יומי הנובעות ממנה , הרי גם מטרות התנועה וגם דרכיה יקבלו אופי ברור , בולט ומפורש . בשום פנים ואופן אין מטרת הציונות ליצור "מקלט לאומי , " או "מרכז רוחני . " ביטויים אלה משוללים כל תוכן חוקי ומעשי . מטרת הציונות היא יצירת מדינה יהודית , כלומר , הפיכת ארץ ישראל בהדרגה , תחילה למדינה בעלת רוב יהודי , ואחר כך למדינה אוטונומית , כלומר , כזאת , שאת גורלה מכוון פארלאמנט בעל רוב יהודי . התיעשה המדינה היהודית ל"מרכז רוחני '" לכל עם ישראל — זאת נראה בהמשך הזמן . אם תגלה יהדות ארץ ישראל כוח רוחני חזק די הצורך , ויהדות חוץ לארץ תשמור עד אז על מידה מספקת של רגישות קליטה לאומית , כי אז תשפיע ארץ ישראל על הגולה ; ואם לא כן — לא תשפיע . להתעסק היום בניחושים על כך , הרי זה בגדר בזבוז זמן . בה במידה מיותר היום לייגע את מוחנו כדי לשער , איזה חלק של יהדות העולם תוכל ארץ ישראל להכיל —

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר