"רבי־געלד"

עמוד:22

וכיוצא בהם משוכנעים , כי לשם החייאת הלשון די בהחלט בשעת הוראה אחת ליום , ואת המקצועות הרציניים יש ללמד בצרפתית או באנגלית . אם להנהיג את העיקרון האומר ו "הקימו בעצמכם את בתי ספריכם , " הרי בלתי נמנע הוא להוסיף . "אלו שתרצו . " בעל המאה הוא גם בעל הדעה , ולבעל המאה יש טעמים ודמיונות משלו . הצד המסוכן ביותר שבעניין הזה — זוהי ההתחרות . חוגי "אליאנס , " המצמצמים לאחרונה כמעט בכל מקום את תנופתם , פתחו דווקא בארץ ישראל ( בגליל ) כמה בתי ספר חדשים . אך אין זה עדיין הגרוע מכל הנשקף בנוף העתיד . גם הוואתיקן וגם ההוגים הפרוטסטאנטיים מתכוננים בגלוי למאמצים מיסיונריים מחודשים בארץ הקודש . בעתיד הלא רחוק יש לצפות ליבול גדול של בתי ספר חדשים ומשופצים ברוב פאר ולאו דווקא בלשונם או ברוחם של בתי הספר ה"יהודיים . " שם תהיה ההוראה חינם וכל מס נוסף לא יידרש מן היהודים . לפני היהודי , שבלאו הכי נתונים חייו הכלכליים בקשיים , תעמוד סוף סוף הברירה : או בית ספר יקר בשפה העברית , או הוראת חינם בשפה זרה . אף על פי שאני מעריך מאוד , ככל האחרים , את הטיפוס החדש של העולה , לא הייתי מייעץ להשאירו לנפשו אל מול פיתוי שכזה . אני שומע , שהמורים בארץ ישראל מאיימים בשביתה , אם לא ישלמו להם את המשכורת המגיעה להם זה מכבר . איני מוכן לשפוט אם זוהי צורה נאה של מחאה לגבי בעלי מקצוע זה , אך אם רוצים ורשאים המורים היהודים למחות , הנני מציע להם להציג את הנושא באופק רחב יותר — רחב לאין ערוך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר