האיסלאם [ב]

עמוד:190

התזכירים הללו הוצגה , בשם הקונגרס של מוסלמי הודו ; במקום ניכר , הדרישה , שגם ארם נהריים ( עיראק ) וחיג'אז יוחזרו לתורכיה , חרף שאיפותיהם הלאומיות של הערבים : עוד דוגמא אחת של הארמוניה פוליטית בתוך האיסלאם . ואולם כל זה לא היה אלא דבר של מה בכך לעומת העובדה , שתורכיה עצמה חיסלה את הכאליפות והשאירה את נאמניה הבנגאליים במצב של מבוכה גמורה . המצב הנוכחי בהודו הוא , איפוא , אותו מצב ממש , שהיה גם קודם למלחמה . המוסלמים נאלצים לכוון את האוריינטאציה שלהם לעבר אנגליה , פשוט משום שהם מיעוט מאויים . בכיוון זה הם אף ילכו בסופו של דבר שוב , ועם זה לא תהא בידם לא אפשרות ולא רצון להתחשב בדרך שבה מתנהגת אנגליה לאורך חופי הים התיכון . כך היה תמיד . בשנת 1882 דיכאה אנגליה את המרד של ערבי פחה ולכדה את מצרים ; כעבור זמן מה דיכאה אנגליה את התקוממותו של המאהדי על גדודי הדרווישים שלו והשתלטה על הםודאן ; בתקופת הביניים הכריז ראש הממשלה גלאדסטון רשמית , בתשובה למעשי הטבח בארמנים , שאת תורכיה יש לגרש מאירופה "על כל מיטלטליה" . ( bag and baggage ) ואולם דווקא באותן השנים דבקו בייחוד מוסלמי הודו באנגליה , כי מבחינה מדינית היה כדאי להם הדבר לאור התנאים המקומיים . היום ה"תנאים המקומיים" הם אותם התנאים , שהיו גם אז : פחד המיעוט מפני הרוב . ועל כן תהיה לכך גם אותה תוצאה : מצד זה ידי ממשלת אנגליה חופשיות ; לא רק בארץ ישראל , אלא אפילו במכה עצמה יכולים הם לחיות בשלום עם הערבים המקומיים — ועל רגשי האהדה של האיסלאם ההודי לא ישפיע דבר זה כלל . בעצם , כל זה יודע כל מדינאי אנגלי נבון . מכאן , כמובן , אין להסיק , שהוא יסתלק בנקל מן הפריבילגיה יקרת הערך — לאיים על זולתו ( למשל — עלינו ) בדחליל , שבו אין הוא עצמו מאמין . מאמתלות ומתירוצים פופולאריים מסתלקים בני אדם באי רצון . ואולם תפקידנו היום אינו נעוץ בזה , שעלינו לעבד כללים , כיצד עלינו לדבר אל ממשלת בריטניה . תפקידנו נעוץ בזה , שעלינו לברר , אם אמת הדבר , כאילו "אין אנגליה יכולה באורח אובייקטיווי" למלא את ההבטחה , שניתנה לנו , כאילו סולוביי הגזלן רובץ בדרך , במארב , ליד שיבערו עצי אלון , ומכוח שריקתו גדודים שלמים נופלים לרגליו . התשובה : אין לא שיבעה עצי אלון , לא גזלן , ואין גדודים נופלים . מצד זה הדרך פנויה . 7 דמות אגדית בעלת אופי שלילי הלקוחה מן הבילינה הרוסית , זו שירת ר . אפ 1 ס העממי הרוסי . לבסוף עלה בידי הגיבור החביב , איליה מורומץ , להכריעו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר