|
עמוד:178
חיל רגלים בן 1000 איש . ההנהלה השתדלה בדבר הקמתם של שלושה גדודים והציעה לקבל על חשבונה הוצאת סכום של 120 , 000 ליש"ט לשנה . השתדלות זו עלתה בתוהו מטעמים , שאין ברצוני לעמוד עליהם כאן . אך החישוב הוא נכון בדרך כלל ונותן לנו מושג מטיבה של המעמסה הכספית שהיתה נופלת על שכמנו עקב הגדודים העבריים . כי אמנם נוכחותם אפילו של שלושת אלפים חיילים עבריים בארץ'ישראל היה בה כדי לשפר באורח יסודי את תנאי הבטחון בארץ , — עובדה זו מאוששת על סמך הניסיון וחוות דעתם של מומחים ונעלה היא מעל כל ספק . והואיל והיעדר השמירה על יהודים וההגבלות על העלית שנבעו מכך , הם הסיבה העיקרית , המערערת כעת את הצלחתו של אוסף הכספים שלנו , — הרי הוצאה זו בסד 120 , 000 ליש"ט לשנה היתה נראית בבחינת ההוצאה הפרודוקטיווית ביותר בין כל סעיפי ההוצאות . מתנגדי הלגיוניזם רואים סכנה גם בכך , ש"אז ידרשו גם הערבים את הקמתם של גדודים ערביים" — והם אף מוסיפים , כי דרישה זו תהא "צודקת בהחלט , " שהרי "לא יתכן למנוע מן הערבים מה שניתן ליהודים . " ראשית , השקפה זו היא בלתי נכונה בעצם מהותה . אין איש מאיים לרצוח ערבים ולשרוף את רכושם . להיפר , מצד הערבים נשמעים באורח קבע איומים לערוך מעשי טבח ביהודים . מכאן , שהערבים אינם זקוקים להגנה מיוחדת , בעוד שהיהודים זקוקים לה . שנית , שיטת ה"יחס השווה" איננה ישימה בלאו הכי — אפילו לגבי הגנה עצמית פשוטה , בין שהיא מתקיימת במחתרת ובין שהיא חוקית . אם נדחקת ההגנה העצמית למעמד של מחתרת , כלומר , אם היא אסורה בפועל ממש , הרי הממשלה , הרוצה ליישם את שיטת ה"יחס השווה" באמת ובתמים , עליה לפרק מנשקם פירוק קפדני ובמידה שווה את היהודים ואת הערבים . ואולם אז בכל זאת יישארו אלות , סכינים וגפרורים לשם הצתה ; והואיל ומספר הערבים גדול שבעתיים ממספר היהודים , הרי על כל אלה יהודית תימצאנה שבע אלות ערביות . היינו הך הוא , אם יגלו סבלנות כלפי ההגנה העצמית , לפי שיטת ה"יחס השווה , " ואם > לפי אותה שיטת ה"יחס השווה" יוענק לה מעמד חוקי גם אצל היהודים וגם אצל הערבים . שיבער , רובים ערביים על כל רובה יהודי י לשון אחר , שיטת ה"שוויון" עלולה להביא על היהודים רק אבדון . כל טעמה של ההגנה העצמית בקרב מיעוט הנתון בסכנה נעוץ בזה , שיועמדו לרשות המיעוט הזה אמצעי הגנה , הנמצאים מחוץ להישג ידו של הרוב . הטענה , שלפיה עלולה , כביכול , נוכחותו של צבא עברי לשמש "התגרות" בערבים , מופרכת על ידי כמה נימוקים פשוטים . הנימוק הראשון הוא בבחינת קביעת עובדה . כשחנו בארץ ישראל חיילים
|
|