|
עמוד:174
לחשוב עצמו בבחינת מכונה , בידי הסמל , והסמל — בידי הקצין , וכן הלאה . לפיכן ישנה ערובה ב"משטר הצבאיות , " שלא ישתמשו במכשיר המסוכן אלא כאשר ערכאה בכירה ומנוסה , שיש בידה האפשרות לסקור את כל מצב העניינים , תמצא את הדבר לנחוץ , — בלשון אחר י ישנה ערובה , שהמכשיר לא "יתחיל לפעול מאליו . " בלא סמל , בלא הלר נפש המכונה , בלא תירגול והרגל , ונוסף על כך , ב ^ ים לב לעצבנות שבתורשה , ומה עוד — בנסיבות בהלה ומהומה — ערובה כזאת אינה בנמצא . ומה משמעו של דבר זה ולמה הוא עלול לגרום — על כך מוטב שלא לדבר . באותה מידה עצמה מסוכן הוא גם היעדר ארגון . הרי שטות היא לחשוב , שצורות הארגון השכיחות בתוכנו — ועדים , מנהיגים וכוי — אכן מסוגלות להבטיח את אחדות הפעולה ברגע יוצא מן הכלל של סכנה גופנית , קיבוצית ואישית . אפילו בצבאות סדירים סומכים במקרה כזה לא על הכרתו של החייל , אלא על הרגל שמתחת לסף ההכרה שיש לו לאדם לציית באורח אוטומאטי ואינסטינקטיווי למישהו שאיזה שהוא סמל רקום לו על שרוולו . מי שנקלע לעסק מסוג זה יודע , כי ברגעים כגון אלה משתלשל ויורד אצל אדם בינוני דחף ההכרה למישור שני , ואת התפקיד העיקרי ממלאים האינסטינקטים . פעמים דוחקו האינסטינקט אל תוך האש , לעיתים תכופות יותר — למנוסה ; אולם גם זה וגם זה גרועים , ועל כן יש להעמיד כנגדם אינסטינקט חדש — את המשמעת האוטומאטית . אבל האינסטינקט החדש הזה אינו טבוע באדם מעצם ברייתו . האוטומאטי ™ שבמשמעת צבאית אינה מושגת אלא בתוקף אימון ותרגיל ממושכים , כשהאדם תלוש למשך חודשים ארוכים מן היום יומיות , מוקף אווירה מיוחדת ונתון בכל יום ויום להיפנוזה של אותה משמעת אוטו מאטית . רק בתנאי של הכשרה כזאת אפשר לסמוך על כד , שכל אדם בינוני ילך למקום שלשם הוא צריך ללכת , ויעשה את מה שצריד לעשות , ולא יעשה דברים על דעת עצמו שיש בהם מן האיוולת והסכנה . נוסף על כל ליקוייה , משוללת ההגנה העצמית הבלתי רשמית גם את הסגולה העיקרית של הצבא : אין לה כמעט שום ערך פרופילאקטי . הצבא במדיו , על מסדריו וקסם הרשמיות שבו , עושה רושם גדול ; ואם מספר חייליו מספיק כל צרכו — ואם מצב רוחם של החיילים תקיף , ואין האוכלוסיה מטילה ספק בכך , — הרי על פי רוב אין מן הצורך להשתמש בכוח בכלל . ואילו ההגנה העצמית הבלתי נראית לעין אינה יכולה לעשות רושם . אף אם יעלה rra , לפעמים לדכא פוגרום , שלא נתארגן כהלכה , הרי אין ביכולתה לעשות את העיקר ו למנוע את עצם האפשרות של פריצת פוגרומים , לעקור מן השורש את עצם הפיתוי לערכם . אנו בארץ ישראל איננו זקוקים לעשיית שפטים ברוצחים ובמסיתים , אלא לשקט , לשקט כזה , שהודות לו לא נצטרך
|
|