|
עמוד:125
פה אחד של הנבחרים הערביים , הרי פירושו של דבר הוא , כי יש להודות בכשלון המשימה על כל צעד ושעל . ועוד גרוע מזאת . אם נדחית דרישתו של הקונגרס הערבי או של משלחת ערבית ( מה שאינו קורה תמיד , כפי שאנו יודעים , ( אזי , מבחינת נקודת מבט רשמית , אין למוסדות אלה זכות קיום מוכרת , ומחאתם כאילו אינה קיימת de jure ( להלכה . ( אולם אם לאחר כשלונות מספר יביעו את מחאתם עשרת הנבחרים הערביים , שהממשלה עצמה כל כך התחננה לפניהם והפצירה בהם להסכים להיבחר , אזי יש לעובדה זו צביון רשמי , והיא בעלת חשיבות רבה ; בייחוד , אם הם יאיימו בהתפטרות . על כן תהיה הממשלה נאלצת לעשות את כל אשר לאל ידה כדי להימנע ממצב שייווצר בו רוב ערבי . היא "תעשה ויתורים , " ואנו כבר יודעים מה משמעו של דבר זה . מצב זה אינו משתפר כל עיקר על ידי זה , שבעיות העליה , נניח , נשארות מופקעות מתחום סמכותו של "הפארלמנט . " קודם כל , אין אנו יודעים , אם הן תהיינה מופקעות גם לפי התכנית החדשה . שנית , אפילו לפי התכנית הישנה הוצע להפקיד את זכות ההתערבות בענייני העליה בידי ועדה בת שישה " נציגים , " שביניהם יהיה יהודי אחד לעומת חמשת הערבים . אך העיקר הוא , שאפשר להציב מכשולים על דרך העליה וההתיישבות מכל הצדדים , גם אם באותה שעה אין מדובר רשמית בעולים . ההתיישבות גובלת בכל תחומי החקיקה והמינהל , והיא תלויה בכולם . חוקי ההתאזרחות , בעלות על קרקעות , מסים , מכס , משטרה , כבישים חדשים וכוי וכוי , בלי סוף — כל זה משפיע על ההתיישבות — בין לטובה ובין לרעה . כל בעיה בארץ ישראל החל בתאורת חשמל ביפו וכלה ברפורמת אושר , שזורה באינטרסים של הציונות וגם בתודעה , הן של היהודים והן של הערבים . לפיכך , גם אם ייאסר על "הפארלמנט" להתערב בענייני העליה , תישאר בידי האנטי ציונים אפשרות רחבה לגרום להכשלת עניין ההתיישבות שלנו על כל צעד ושעל , אך לא חזיתית , אלא מן הצד . ודווקא משום שאלה תהיינה מהלומות לא חזיתיות בעליה , אלא רק מן הצדדים , בתואנה שיש צורך בהשגחה סאניטארית או בהגנה על בעלי מלאכה מקומיים , יהא לה לממשלה תמיד תירוץ נוח לעשיית ויתורים . לפי עילה זו ייאמר : "הואיל ואמצעי זה אינו מכוון במישרין נגד העליה , משמע שאין הוא נוגד את המאנדאט . " כמה יהודים קצרי ראות עלולים להילכד בשבי תפקיד הקרוי "לשון המאז ניים , " שלפי התכנית הישנה , ואולי גם החדשה , נופל בחלקם של היהודים בפארלמנט בעל הרכב שכזה . שני הנציגים האלה , מבינים אתם , עשויים 2 לא ברור למד , או למי מתכוון ז'בוטינסקי .
|
|