|
עמוד:120
פרעות בברלין יש לכנות גלויות וביושר את הדברים בשמם הנכון : היה זה פוגרום ממשי ברחובות היהודים בברלין . בלוויית כל סימני ההיכר המסורתיים , שהונהגו זה מכבר בחוקתו של כל פוגרום אמיתי . התנפלו על n " ) Passanten jiidisch aussehende עוברי אורה בעלי חזות יהודית , ( " כפי שמתארת אותם עתונות ברלין באורח נמלץ . היפו , הפשיטו את העוברים ושבים ברחוב מבגדיהם , פרצו לדירות היהודים ולחנויותיהם , לבתי כנסת , שדדו כסף , חפצים וסחורה , פצעו וחיבלו 1 מדבריפ אפילו על שני הרוגים . מה יש לדבר — פוגרום אמיתי " ) lege artis כיד האמן הטובה . ( " מובן , שאין זה פוגרום בממדיהם ובאופיים של הפוגרומים באוקראינה . עדיין נעדרים מעשי טבח המוני , מעשי אונס ועינויים . עדיין חסרים הפורעים בטחון מלא ועדיין אין הם פטורים מעונש , אך הרי גרמניה איננה עדיין אוקראינה . וברלין אינה פאסטוב ואפילו לא קייאב . תהא חדירתו של רעל הריקבון עמוקה ככל שתהיה , יהא יאושם של בני המעמד הבינוני והפועלים בחלקם בגרמניה גדול ככל שיהיה , ויהא חזיון הרעב שניצב לפני האוכלוסיה העירונית איום ככל שיהיה , עם כל זאת היה הפוגרום ביהודי ברלין מאורע מחריד , בלתי צפוי ומביש . ככל שמשתדלת עתונות גרמניה בחלקה לכסות בעלה תאנה על "אי הסדרים בעטיו של הרעב , " הנה עם זאת מזדקרת במובלט לנגד עיני כל המהות האמיתית של מה שנתרחש בימים אלה ברחובות ברלין . כל מה שנתחולל בה לא היה בגדר התפרצות עיוורת , סטיכית , בלתי שקולה של ההמונים , שברוב ייאושם שאין לו תקנה מנפצים לרסיסים כל שמסביבם . להיפר . בכל הורגשה , אפשר לומר "כוונה תחילה" — אם נתבטא 1 על רקע האינפלאציה והאבטלה בגרמניה פרצו ב 6 בנובמבר 1923 פרעות בברלין . המון מוסת התנפל על חנויות ודירות של יהודים ושדר מכל הבא ליד . יהודים רבים הוכו ונפצעו בלא שניתנה להם הגנת המשטרה .
|
|