השלושה־עשר

עמוד:81

ואילו מהם אנו מבקשים רק להשגיח עלינו , כדי שאנו , הלא נבונים , לא נקלקל איך שהוא את העניין . הכול שומעים זאת , הכול רואים זאת , הכול יודעים זאת — ואף על פי כן נשמרת בעקשנות האגדה על כך , כאילו ה"רפורמה" פירושה — התעשרות מהירה , סוף המשבר , עליה , התיישבות , שיירת כלי רכב שלימה של עזרה ראשונה . עוד לא נשמעה מעולם , עוד לא נשמעה בהיסטוריה דוגמא כזאת של קלות דעת כללית , כשאנשים מוכנים לוותר , בלא בדיקה , בלא שאלות , בלא חוזה , על תקוות עם — אלוהים יודע למי , אלוהים יודע בעד מה , אלוהים יודע לשם מה . אנו שומעים גם משפט אחר , שאין לו כפרה עוד יותר מן הראשון . "ניחא , יהא נא זה בבחינת ניסוי , ואולם מדוע לא לעשות ניסוי ך" — מפני כך אין לעשותו , כי ברכוש י ציבורי אפשר לעשות רק ניסויים כאלה , שיותירו לנו רכוש זה , אפילו במקרה של כישלון , שלם ולא הרוס . ואולם , הפיכתה של "הסוכנות היהודית , " כפי שהדבר מתוכנן , אם הרפורמה תתקבל , יהיה בה משום צעד , שלא מחר ולא מחרתיים לא ניתן יהיה לתקנו . רפורמה ז , 1 מטבע הדברים , חייבת לעבור דרך משרדי הממשלה הבריטית ודרך חבר הלאומים . הקונגרס הי"ג עדיין הוא בעליה של "הסוכנות היהודית" ו אולם , אם תתקבל הרפורמה , אז לא יוכל לא הקונגרס הי"ג ולא הי"ד לעשות כלום ביחס לסוכנות ז . 1 ניסוי זה הוא ניסוי שלא יוכל לתקון . וניסויים , שאין להם תקנה , מותרים רק במקרה אחד , שנקרא בלטינית — experimentum in corpore vili ניסוי בגוף , שאין לו שום ערך . ההסתדרות הציונית , הקונגרס , היישוב הארץ ישראלי — אלה הם אותו , vile corpus שבו מייעצים עתה לנו לבצע קיטוע שאין להשיבו . בעד כל זה נשלם מחיר יקר . הבהלה אינה תכנית . ניסויים פרועים בגוף חי ויקר נקראים במדיניות — התאבדות . בתחום חברתי אין כלי רכב של עזרה ראשונה ; אין קפנדריות ; "אבן הפילוסופים" אינה בנמצא . תנועה מתרחבת ומתחזקת על ידי צבירה טבעית של כוחותיה , ולא על ידי מכירת תארים — ונוסף על כד — חינם . העובדה , שהתנועה נקלעה לידיים בלתי מוסמכות — זאת אנו יודעים . שיש לקחתה מידיים אלו — זאת אנו מאשרים . אולם אין פירושו של דבר , שיש 6 או "אבן החכמים , " מונח בתורת האלכימיה — חומר מסתורי , שלפי אמונת האלכימאים ניתן להפוך באמצעותו כל מתכת לכסף ולזהב .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר