לחץ [א]

עמוד:65

במה שדרוש לאנגליה ובמה שאינו דרוש לה ; ענייננו לברר אותו מינימום סביר וממוצע של תנאים , שבלעדיו אין אנו יכולים לעבוד , ולהשתדל להשיג אותו מינימום בכל האמצעים ההוגנים . באופן זה יתברר מאליו , אם אמנם רואה אנגליה את הצהרת באלפור ( מאלו סיבות שהן ) בלתי ניתנת לביטול , ואם אמנם כך היא רואה זאת , הרי חזקה עלינו שנשיג גם את שלנו , אך אם היא אינה רואה זאת כך , אין לנו מה להפסיד , כי בין כה וכה אין עיסקה כזאת בת קיימא ואנו לא נוכל להפיק ממנה כל תועלת . סעיף אחרון זה קשה במיוחד להחדיר למוחו המדיני המהסס של היהודי הלאומי . אף על פי כן , יש להחדירו , אחת ולתמיד . בחיים הפרטיים מעדיף הקרתן להזניח את הטיפול במחלתו ובלבד שלא לגשת למנתח ; לפעמים הוא צודק בדרכו הקרתנית , כי החיים הם מטרה בפני עצמה , וכמה שבועות נוספים של חיים יש להם ערך כשלעצמו . אולם לגבי יישוב ארץ ישראל אין זה ראוי להשתמש באמת המידה הקרתנית . במצב שנוצר אין ביכולתנו לנהל שום מפעל התיישבות , חוץ מהתיישבות שעשוע מזוייפת חסרת תועלת . משום כך , להמשיך במצב כזה הוא בשבילנו דבר חסר תועלת . והואיל ועל ידי כך מאבדת התנועה את האמונה ואת היוקרה , כלומר , את כוחה המניע היחיד , הרי הארכת המצב הזה לא זו בלבד שהיא חסרת תועלת אלא גם מזיקה . אם אנו מהווים רק נטל על כתפי אנגליה , הרי שוב אין לנו מה להפסיד ; כבר היום איבדנו את כל הממש . מכאן יוצא , שכאשר אנו דנים בטאקטיקה יש להוציא מכלל שאלה זו את כל עניין חישוב התועלת או אי התועלת מבחינת אנגליה . יחסים בריאים עם השותף אפשר לעצב רק על יסוד הנחה אוטומאטית , שלפיה הצדדים מועילים זה לזה , ועל כך עלי לשאוף ולהשיג את כל אותה מידת התועלת , שהובטחה לי לפי ההסכם , במלוא היקפה . " לשאוף להשיג" — פירושו להפעיל לחץ . יש כל מיני שיטות לחץ . הראשונה בהם — הבהרה פשוטה של צרכינו ושל הנזק שמצב העניינים הנוכחי מסב לנו . הצעד השני , השלישי וכן הלאה — מחאה , תעמולה באנגליה , תעמולה בחוץ לארץ , תלונה לפני חבר הלאומים . דרכי הלחץ רבות ; אחדות מהן , כגון אלו הנהוגות באירלאנד , אינן כמובן , בשבילנו , ואילו אחרות אפשריות בהחלט . הצד השווה בכל הדרכים האלה , בין רכות ובין קשוחות , הוא : לחץ . לחץ משמעו יצירת תנאים כאלה , שבהם ייאות שותפך להסכים למה שקודם לכן לא התחשק לו להסכים . הפלוגתא בינינו , — אנו , הדורשים שינוי הטאקטיקה , לבין אלה המגינים על השיטה הנוכחית של הסכמה לכל דבר , איננה נעוצה כלל בבחירת הדרכים . גם הם מבינים , שמחאה היא דבר אפשרי , מותר , ולעיתים קרובות יעיל . וגם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר