DE PROFUNDIS (ממעמקים)

עמוד:40

העניינים , אלא אף של כושר לבחון כהלכה את המצב . אל הפסיכולוגיה הציונית חדרה עתה איזו קלות מחשבה קרתנית וזולה ; נשכח הדבר , שהציונות היא עולם מיוחד של רעיונות ודחפים , שלא ניתן לסגלם בחצי שעה ; ושכדי למצוא קווים נכונים , אף בשביל מיבצעיה המעשיים , ניתן לעשות זאת רק כשמסתמכים על הבנה טבעית של רעיונות ודחפים אלו . כך , אי אז האמינו מתנגדינו התמימים , כאילו די לקנות דעת בלשון הרוסית , כדי להרגיש ולפעול כמו רוסי אמיתי . אותה שאיפה לפשט דברים עמוקים עד לשגרתיות היא תכונתם של רבים מאתנו , הרוצים עתה להאמין , שדי כביכול להיכנס לאולם הישיבות שלנו , כדי לתפוס את כל מורכבותה של הבעיה הציונית ושל אותו צירוף של דברים מעשיים ונטולי משקל , שעליו מתבסס מנגנוננו הכספי , התיישבותנו , אף ממעלינו הפרטיים בארץ ישראל . על כך , שאנו משתרכים עתה אל כלה עניה , כבר דובר . ואולם יש לפעמים כלות עניות , שיודעות לנהל משק כהלכה . במקרה הנדון גם זה איננו . זאת הוכיחו ער כה כל הנסירנות להביא מומתים לארץ ישראל , שרגילים לאמות מידה אחרות , ובמיוחד — ליסודות אנושיים אחרים ... סימן היכר אחר של ההתנוונות הוא — אמונה בכך , שגביר אחד יביא בעקבותיו גביר אחר , וכד , בהדרגה , ניקלע לחברה עשירה . נראה , שהנפש הציונית התרדדה ביותר , אם אנשים רבים כל כך מן הטובים שבנו התחילו חושבים , שהנכונות , כביכול , להקריב קרבנות גדולים בשביל ארץ ישראל יכולה להיות תוצאה של סנוביזם ועל פי אופנה . בושה וחבל . ואולם בושה גדולה עוד יותר אינה בזאת , שאמונה זו היא נדושה ישפלה , אלא בכד , שהיא אמונת שווא . אפילו עשירינו , כמעמד , עדיין אינם כד , canaille ( נבזים , ( עד שניתן לעלות , בחכה כזאת . האופנה לא תביא כסף ממשי , כפי שאינה יכולה להביא אנשים אמיתיים , בעלי ערר ואיתנים בשביל ארץ ישראל . האופנה אינה מביאה אלא תיירים . הזהב הוא רק אחת הצורות של האנרגיה האנושית שהתגבשה , של ההתלהבות האנושית , כמו הזיעה והדם , — ולא בדרכים אלו ניתן לגייס אנרגיה בשביל עניין גדול וטוב . גם יהדות המערב העשירה תימשך ביום מן הימים אל ענייננו , אך היא תימשך אליו בתוקף השתנותה הפנימית הכנה , היא תשתנה בהשפעה אצילית וטהורה , כשהיא משתאה מן המחזה של ישרנות , שאין לחלוק עליה , של מאמצים רק משום שבטרקלין שלנו יופיעו פראקים תפורים היטב . קשה לכתוב על כך בשלווה . שלושה דורות של הציונות החזיקו את התנועה טהורה מפתיונים רבי נןתק . בשעתו , לא הרשינו אף ביסוס על אנטישמיות , כדי שלא להשפיל את התנועה , כדי שלא לפגוע בפאת 1 ס הטהור , האידיאליסטי שלה . עתה כל זה מטואטא ; השקפת עולם של שוחד , כשיטה מדינית ראשית ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר