|
עמוד:7
לתולדות ה"ראזסוויט" אין לך ראי , שבו משתקפים נאמנה חיי קהילות ישראל בתפוצות הגולה בדורות האחרונים , כראי העתונות היהודית , ומובן , שזה הוא גם דין תולדותיה של יהדות רוסיה , שהיתר . עשירה ברוח ובכוחות יצירה , אם גם עניה בחומר , נרדפת על צווארה ושרויה במצוקה במשך מאות שנות קיומה בממלכת הצאר . עד לפני מאה ועשרים שנד . בקירוב לא הותר ליהודים להוציא לאור כלי ביטוי משל עצמם ; כל ניסיון להתארגנות קיבוצית נראה היה בעיני השלטון בחזקת סכנה למרותו , ועל כן נסבל גם הציבור היהודי כל עוד היה הוא , כביכול , כפוי אלם . נושאי השררה מטעם הצאר לא הסכימו להעניק ליהודים מעמד החורג מעבר לנציגותו של היחיד , והלה נאבק על עצם קיומו בקרב סביבה עויינת , שראתה בו זר ועשתה כמיטב יכולתה לדחוק את רגליו . לא היה לה איפוא ליהדות רוסיה לא עתון בעברית , לא ברוסית ולא ביידית " ) המגיד" העברי יצא לאור , מחמת קשי ידה של הצנזורה , לא ברוסיה , אלא בגרמניה , בסמוך לגבול הרוסי . ( תמורה רבת משמעות בתחום חירויות הפרט חלה בימי מלכותו של אלכסנדר השני . ( 1881-1855 ) עם עלותו לשלטון נתפוגגה במידת מה הריאקציה , ששררה לפניו , ובזכות התקנות הליבראליות שהונהגו במדינה כונתה תקופת שלטונו בשם "תקופת הרפורמות הגדולות . " ממילא מובן , ש"רוח הפרצים" חדרה גם למקומות מושב היהודים וההתעוררות הקיפה את המחנה על כל חוגיו וזרמיו . במחצית המאה ה 19 מנתה יהדות רוסיה כמחצית יהדות העולם ( לפי מפקד אוכלוסין שנערך בשנת , 1867 נקבע , כי מספר יהודי רוסיה מגיע ל , 2 , 646 , 800 מהם 783 , 000 בפולין הרוסית , ( ולאור שינוי הערכין שנתהולל במדינה ולנוכח בעיותיה המיוחדות של האוכלוסיה היהודית , נראה היה , כי יצירת בטאון , שופר למאוויה ולתביעותיה , הוא בבחינת צורך שעה . הרעיון להוציא לאור כתב עת ליהודי "תחום המושב" בלשון הרוסית נולד באודיסה . בעת ההיא עדיין היתר , עיר זו , השוכנת לחופו של הים השחור , צעירה לימים ביחס ; בקושי מלאו 70 שנה להיווסדה ; מספר תושביה הגיע ל , 100 , 000 חמישית מהם יהודים . אך כבר מראשיתה נשאה אודיסד . אופי מיוחד במינו והצטיינה באווירת החופש והסובלנות , שהיתר . שרויה בה , מה שלא היה טיפוסי לשאר אזורי רוסיה . גם הקהילה היהודית באודיסה פרחה מתוך חירות יחסית ולעת ההיא הגיעה למעמד של אחת הקהילות העשירות ביותר ברוסיה כולה . קמה בה חבורת משכילים שהטיפה להתקרבות לחברה ולתרבות הרוסית במגמה להקהות את רגשות ה"ניכור" כלטי
|
|