אנגליה

עמוד:174

מבחינה אובייקטיווית , וככל שהאימפריאליזם הערבי מזיק לנו , בה במידח מזיק הוא גם לאינטרסים של הקיסרות הבריטית בים התיכון , וממילא גם בעולם כולו . אנו , היהודים , מחבבים מאוד סוג אחד של פטפוט : — פטפוט בקול באס , פטפוט תחת מסווה של יישוב הדעת וזהירות ממלכתית . חובבי הפראזיאולוגיה הזאת שואלים : האמנם מבינים אתם נכונה יותר את האינטרס האובייקטיווי של אנגליה מאשר האנגלים עצמם ? אכן , ולא בפעם הראשונה . כולנו זוכרים את הזמן , כאשר לא האמינו השלטונות הצבאיים של אנגליה שיהא עליהם להילחם בחזית ארץ ישראל ; ואנו , הציונים , חשבנו את המלחמה לבלתי נמנעת במובן האובייקטיווי . ונתברר , שאנו צדקנו . אכן , גם כיום יודעים לעיתים קרובות זרים מעמיקי חשוב נכונה יותר על אודות האינטרסים האובייקטיוויים של אנגליה , או צרפת , או פולין , מאשר הציבור המקומי . היה זמן , כשהציבור הגרמני הלך אחרי וילהלם , בעוד שזרים ידעו כי וילהלם ימיט אסון על גרמניה , ונתברר שהם צדקו . מצב העניינים העולמי האובייקטיווי נתפס בעזרת המוח , ולא על םי דרכונו של אדם . העובדה , שזר , בייחוד אם הוא "שותף , " רואה לעיתים קרובות את המצב בארץ באורח ברור יותר מאשר התושב המקומי , אינה פאראדוכס , אלא , להיפר , זאת היא אמת ישנה , שנקבעה גם בפתגמים . בפולקלור האנגלי יש פתגם הדומה לפתגם שלנו : "א גאסט קומט אויף א ווייל און זייט אויף א מייל" " ) אורח בא לדקה ורואה במרחק פרסה . ( " בייחוד כאשר ה"אורח" מתעניין . במצב העניינים האובייקטיווי לא חלה הרעד , בשום דבר : האינטרסים של אנגליה ושל הציונות מוסיפים להיות זהים , ולחלוטין בלא כל שייכות לעובדה , כמה אנגלים מבינים זאת או אינם מבינים כיום . חובתנו היא משום כך — קודם שנחשוב על בדיקה מחודשת של האוריינטאציה היסודית — לכוון את המאמצים הדרושים לשם כך , שהציבור האנגלי יכיר את האמת האובייקטיווית הזאת גם במובן הסובייקטיווי , כלומר , שהוא יבין בייחוד , שטיפוח ההשפעה הערבית בארץ ישראל מזיק לאנגליה , וטיפוח ההשפעה היהודית מועיל לה . כבר אמרתי , שתפקיד זה קשה עתה עד למאוד . אני כשלעצמי חושב בכל זאת , שאפשר למלא אותו , ושכוחותינו מספיקים לכך . מצד אחר אני מכיר רוויזיוניסטים , שמטילים ספק במילוי תפקיד זה , קודם כל משום , שבהלך הנפש של הציבור האנגלי מסתמן כעת בלא ספק סימפטום של " רפיון רוח , " סימפטום שאני חושבו לזמני , אך רבים אחרים חושבים אותו לאורגאני ולמבשר רעות . להתווכח כדי לקבוע , אבחנתו של מי צודקת , הוא ויכוח שאין בו מן התועלת . דבר אחד ברור : יש לעשות את הניסיון .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר