מצבה המדיני של הציונות

עמוד:132

השאלה הערבית ואולם יש עוד שורת בעיות , שלגביהן ניגודי ההשקפות בינינו לבין הציונות הרשמית נשארים בכל תוקפם . בתחום ה ב ע י י ה הערבית , המגמה השולטת בציונות דורשת בתוקף , שמצדנו , מן הצד היהודי , ייעשה כל מה שניתן לעשות , כדי להגיע להסכם עם הערבים . הסכם הוא דבר טוב והכרחי . אך משום מה מתארים אנו לעצמנו , באורח שיטתי , כאילו הגשמתו של הסכם זה תלוייה אד ורק ב נ ו . חוגי השלטון באנגליה קולטים תפיסה זו ומשתמשים בה , תוך שהם אומרים : אין אנו יכולים לעשות כלום בעניין רפורמות יסודיות בארץ ישראל , עד שלא תגיעו להסכם עם הערבים . יש להבין , שהקושי בד , סכם טמון בתחום האובייקטיווי . בלא ספק , אביע את מחשבתם ואת השקפתם של כל הציונים , אם אומר ; אין אנו רוצים לסלק ערבים מארץ ישראל ; תמיד תישאר בארץ אוכלוסייה ערבית ניכרת , ואני מקווה — גם מאושרת . היחסים הלאומיים יתבססו על שוויון מלא . אך הערבים , אפילו אלה , שנוטים להאמין להבטחותינו אלו , מכריזים : כן , אך אתם רוצים ליצור רוב יהודי בארץ ישראל , וזה דווקא מה שאין אנו יכולים ואין אנו רוצים לאפשר לכם . ובעקיבות גמורה מבחינתם — מתאמצים הערבים להשיג זכות להטיל וט 1 על העלייה היהודית . אד אנו לא נסכים לכד ואיננו יכולים להסכים לכך . בתנאים הנוכחיים לא ניתן להתגבר על התנגשות זאת של דעות ואינטרסים . לשם מה איפוא ליצור לעצמגו אשליות על הסכם ? צריך שיהיה אומץ לב לומר בכנות את האמת הבלתי נעימה . שאם לא כן , תמיד נשמע מצד האנגלים את ההכרזה הזאת : נמלא את כל דרישותיכם , אך תחילה עליכם להגיע לידי הסכם עם הערבים . שום התיישבות לא נעשתה בהסכמתה של אוכלוסייה מקומית . אנו מבינים ונוטים אף לכבד את התנגדות הערבים להתיישבות היהודית בקנה מידה המוני . התנגדותם זו מובנת מבחינה אנושית , אך אין משמע הדבר , שהיא צודקת . דוגמא מחיי יום יום תבהיר זאת בקלות . תארו לעצמכם , שאתה ושני בני משפחתך נוסעים ברכבת , ועלה בידי שלושתכם לתפוס תא בעל שמונה מושבים . ברגשי חשדנות יתירה וצרות עין עמוקה מקדמים אתם את פני כל נסיונותיר & של נוסעים חדשים לחדור לתא "שלכם . " את המתפרצים לתאכם אתם רואים כאויבים , כפולשים . מבחינה אנושית הדבר מובן , אך אינו מוצדק . התא הוא בעל שמונה מושבים , וימחו שלושת האנשים שהתיישבו בו לראשונה ככל שימחו , אין זכות כזאת — אלוהית ואנושית , — שתרשה להם להחזיק לעצמם בכל התא . על כן אין אנו מאמינים בשלום לאלתר . דרושים דור דורתיים , עד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר