פתח־דבר

עמוד:7

פתח דבר ספר זה נולד כתוצאה של שיח בין המחברות שעסק בשאלה : כיצד מתקשרים אלה עם אלד , נושאי המגדר והמוצא העדתי ? עמית בן דויד היתד . חלוצה בתחום החיבור בין עדתיות ( מוצא אתני < והטיפול בישראל . מותה הפתאומי , הלא צפוי , קטע באיבו את השיח בינינו , שהיה רק בתחילתו . היינו רק בתחילת תהליך של פיתוח מודל טיפולי שהתכוון להתמקד בהבדלים בינעדתיים . השיח נקטע , אבל כולי תקווה שאנחנו בתחילתו של מסלול שימקם נושאים אלה כתקן במפגש הטיפולי . תקוותנו היתה להקים איגוד של מטפלים בעלי דעות דומות ואנשי אקדמיה שיידעו להתבונן בתהליך הטיפולי דווקא מבעד לעדשה זו . קיווינו שעבודתנו המשותפת תוליך ליצירת פרויקט מחקרי חדש , שיבחן את משמעות המוצא הלאומי והעדתי ואת ההבדלים בין המגדרים בתהליך הטיפול . קיווינו להציג את הנושא בפגישות מקצועיות . קיווינו להחדיר נושאים אלה ולעשותם חלק מהחינוך הטיפולי בישראל . אין ספק שמותה ללא עת של עמית בן דויד , בגיל כה צעיר , הנחית מהלומה קשה על כל מי שקיווה לפתח נושאים אלה . אבדה לנו חברה יקרה , אך גם אשת מקצוע שנושא הצדק החברתי בער בעצמותיה . היא היתה משוכנעת שצדק חברתי חייב להיות חלק מהשיח הטיפולי , ומשכה אליה אנשים בעלי השקפות דומות . במותה אבדה לנו מנהיגה בעלת שיעור קומה עולמי , שהיתה יכולה לשנות את השקפתנו על טיפולים . העולם משתנה במהירות ונהפך לכפר גלובלי . אנחנו מחוברים ומקושרים לאנשים ומודעים יותר לשינויים ולהתפתחות רעיונות חדשים ברחבי העולם . השקפת העולם הפוסט מודרניסטית של הקונסטרוקטיביזם הסוציאלי , המהווה בסיס לספר זה , נעשית מוכרת יותר ויותר בקרב הקהילייה הטיפולית בישראל . עמית קיוותה שספר זה ידרבן את אנשי הקהילייה הזאת למודעות חברתית עמוקה יותר . אני תקווה שהספר ידרבן אחרים להמשיך מהנקודה בה הפסיקה עמית את עבודתה , ושספר זה יכבד את זכרה בדרך בה היא היתה רוצה שיזכרו אותה : שילוב של אקטיביזם חברתי ומודעות חברתית בעבודתנו הטיפולית . קלייר רבין תל אביב , יולי 1998

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר