מבוא ערכים וחינוך לערכים

עמוד:11

מבוא ערכים וחינוך לערכים יעקב עירם נאוה מסלובטי ערכים וחינוך לערכים עומדים במרכז השיח הציבורי , החשיבה הפילוסופית והפדגוגית והעשייה החינוכית בכל חברה ובכל מערכת חינוך . כל אלה מתנהלים בצל חילוקי דעות עקרוניים באשר להגדרתם של ערכים ותחומיהם ודרכי טיפוחם והפנמתם , דהיינו , באשר לחינוך לערכים . מקובלת ההגדרה הכוללת שערכים הינם אמות מידה המשמשות אותנו בשעה שאנו באים להעריך את "שוויים" של "דברים , " בין חפצים ובין רעיונות , אמונות או התנהגויות כלפיהם . בדומה לכך ניתן להגדיר ערכים כעקרונות , אמונות , אידיאלים וכיוצא בזה המספקים לנו קני מידה המנחים התנהגות או התייחסות בתהליך של נקיטת עמדה כלפי הערכת אמונות ודעות או קבלת החלטות לפעולה ( לם , ; 2001 רוטנשטרייך , ; 1962 שקולניקוב ושורק , . ( Halstead , 1996 ; Rokeach , 1973 ; 2001 כלומר , ערכים הם אמות מידה שלאורן אנו עושים שיפוטים ערכיים , ועקרונות שאנו מבססים עליהם אותם שיפוטים ערכיים לגבי אנשים , חפצים , רעיונות , פעילות ומצבים כ"טובים , ראויים ורצויים , " או לחלופין "רעים , לא ראויים או אף בזויים" . ( Strong , 1976 Shaver &) שאלה ראשונית בדיון על ערכים היא : האם הערכים שאנו עושים באמצעותם שיפוטים ערכיים הינם סובייקטיביים או אובייקטיביים , יחסיים או מוחלטים , דהיינו , האם ערכים אלה הינם תלויי מקום , זמן וחברה או שהם מעבר להם ? בין שהתשובה חיובית ובין שהיא שלילית , מתעוררת השאלה : האם קיימת ליבה כלשהי של ערכים שתהיה הסכמה לגבי מעמדם האוניוורםלי והעל זמני ? או לחלופין , האם ניתן להגיע לכלל הסכמה לגבי גרעין ערכי מחייב בחברה מסוימת בזמן נתון ? באשר ל"חינוך לערכים : " ערכים ממלאים תפקיד מרכזי במחשבת החינוך ובעשייה החינוכית בבתי ספר , שהרי לבתי ספר ולמורים יש , גם אם לא באופן בלעדי , השפעה ישירה ועקיפה , גלויה וסמויה , על פיתוחו ועיצובו של עולם הערכים של תלמידיהם , ובדרך זו גם של ערכי החברה . כמו כן , בתי הםפר ומוריהם משקפים ומייצגים את ערכי חברתם . יתר על כן , באמצעות החינוך בכלל והחינוך הערכי בפרט , החברה מבקשת סוגיות אלה נידונו לאחרונה בהרחבה במאמרים שונים בספר צמתים : ערכים וחינוך בחברה הישראלית ( 2001 ) ( בעריכת י' עירם , ש' שקולניקוב , י' כהן וא' שכטר , ( ירושלים : משרד החינוך .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר