פתח־דבר

עמוד:9

פתח דבר בשלהי שנת 2001 גזר בית המשפט בישראל שלושה חודשי מאסר על מורה שאיבדה את עשתונותיה ועודדה את תלמידיה להשיב מכות לתלמיד שהיכה את חבריו . בית המשפט טען כי "אין לפתור בעיות של אלימות בדרכים אלימות . " מקרה דומה הועלה לדיון באספת הורים באחד מבתי הספר בארץ . באספה נשאלו ההורים כיצד יש להגיב , לדעתם , כאשר ילד מכה ילד אחר . הדעות היו חלוקות מאוד ושיקפו מערכות ערכים שונות . אחד ההורים אמר שהוא אומר לילדו , "תרביץ בחזרה כשמישהו מתחיל אתך כדי שכולם ידעו שאתך לא מתחילים . " אם אמרה שהיא לא מתערבת כדי שהילד ( המוכה ) "יידע להסתדר לבד . " ואילו אחרת הסבירה שהיא מדווחת למחנכת הכיתה ו / או להנהלת בית הספר , כי "תפקיד בית הספר לחנך ; חינוך פירושו לשים גבולות . " אך מהם ה"גבולות" ומי קובע אותם ? כיצד "שמים גבולות ? " מתי יש לפעול ב"יד קשה" ומתי ב"דרכי נועם ? " מהם הערכים שעל פיהם יש לחנך וכיצד לעשות זאת ? מי מופקד על החינוך לערכים ומי אחראי לו ? שאלות אלה הן מקצת הסוגיות העולות בספר "חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים , " בעריכת ד"ר נאוה מסלובטי ופרופסור יעקב עירם מבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן . מטרתו העיקרית של הספר היא להצביע על ערכים בחינוך ( values in education ) ועל דרכים בחינוך לערכים , והוא מיועד למורים , מנהלים , קובעי מדיניות , חוקרים , סטודנטים , ואף הורים . הספר מציג קשת רחבה של גישות , תוך התייחסות לבעייתיות המיוחדת של ערכים בחינוך ושל חינוך לערכים בחברה המודרנית והפוסט מודרנית , שיש בה לגיטימיות למגוון גדול של ערכים שאינם מתיישבים תמיד זה עם זה ולעיתים אף סותרים זה את זה . בחברות דמוקרטיות מערביות מקובל לדבר על ערכים ליברליים של חופש , שוויון , רציונליות , הגשמה עצמית ולעיתים גם אינדיווידואליות וחברתיות . מערכות החינוך המודרניות מדגישות בנשימה אחת "מצוינות ושוויון , " "הגשמה עצמית והתחשבות בזולת , " "ריסון וצמיחה , " "כילול ( אינטגרציה ) ואינדיווידואליזציה , " ועוד רבות הדוגמות לדיאלקטיקה בהתמודדות עם סוגיות של חינוך לערכים . יתר על כן , לעיתים קרובות אנו עדים לכיתה שתלמידים בעלי מערכות ערכים שונות לחלוטין לומדים בה יחדיו . אין כמעט כיתות בישראל שאין בהן שונות תרבותית . גם בקרב המורים אין אחידות באשר למערכת הערכים שיש להנחיל לתלמידים ושעל פיהם יש לנהוג בבית הספר ומחוצה לו . המגוון הגדול משתלב עם ערך הפלורליזם , אך יוצר קשיים מעשיים לא מעטים . הדילמות הכרוכות בסוגיות החינוך לערכים משתקפות בכל פרקי הספר . הן כוללות לא רק את השאלות הבסיסיות הקשורות להגדרת המושג "ערך" ומשמעותו , אלא גם סוגיות כלליות יותר , כגון מהו חינוך , מהם שינויים בחינוך ומהו תפקידו של המורה . סוגיות אלה אינן מנותקות מנושאים הקשורים להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של ילדים , לשיטות הוראה ולזכות לחנך או החובה לחנך . כותבי המאמרים התייחסו לתלמידים

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר