8 ההסתדרות הציונית החדשה

עמוד:71

היה זיבוטינסקי נאות לקבל את הרעיון ( . ההנהלה הציונית , וד"ר וייצמן בראשה , לעומת זאת , קיבלו את תכנית החלוקה ברגש של שמחה עצורה ? . כרוב של 300 נגד 158 קולות הסמיך הקונגרס הציוני ה 20 את ההנהלה להיכנס למשא-ומתן עם ממשלת בריטניה במגמה לבחון את התנאים המדוייקים להקמת המדינה היהודית המוצעת . ואולם , כרוב ההצעות שקדמו לה , נתקלה גם תכנית זו בהתנגדותם של הערבים , וב 1938 גנזה אותה ממשלת בריטניה על סמך היותה " בלתי מעשית . " זיבוטינסקי התנגד לתכנית החלוקה לא רק משום שראה בה פגיעה בזכויות ההיסטוריות של עם ישראל לארצו , אלא — ואולי בראש וראשונה — משום שלא היה בה כדי לספק את הדרישות המינימאליות של הציונות . בעדותו לפני ועדת פיל המשיל ז'בוטינסקי את מצבו של עם ישראל לזה של הילד אוליבר טוויסט ביצירתו הנודעת של ציארלס דיקנס . ככית-היתומים חולקו מנות-המזון בצמצום רב : בעצם רק קערת מרק דליל ; והילד המסכן , שהיה רעב , העז פעם לבקש מן הגבאי-הממונה עוד מנת מרק כדי להשביע את רעבונו , ועל כך ננזף קשות ? . "כלך לך , גרגרן" 1 דרישתו נחשבה ל"קיצונית ! " בדמות אוליבר טוויסט קולקטיבי כזה שיווה עצמו זיבוטינסקי — הציוני ה"קיצתי — , " והרי כל מה שתבע בשביל עמו לא היה אלא מה שזכאי לקבל כל עם נורמאלי . הציונות לא היתה בעיניו רעיון-צעצוע , אלא פתרון של ממש לבעיית כל העם היהודי במצוקתו . תעצומות-הנפש של זיבוטינסקי נבעו מהכרתו העמוקה שמיליונים מאחיו צפויים לכליה , אם לא יינצלו בזמן . בנאומו בכנס-היסוד של הצ"ח בווינה אמר : "חיים אנו , כפי הנראה , על מפתנה האחרון של התהום , ערב השואה המכרעת בגיטו העולמי . " תחושת השואה רדפה אותו מנעוריו , והיא שהביאה אותו , לפי הודאתו , לציונות . את הנאום שבו פתח את הקאריירה הציונית שלו נשא במושבת הסטודנטים הרוסים באוניברסיטת ברן , בשנת . 1898 מן הסתם היה הוא עדיין נתון לרושם הכבד של נסיעתו על פני גאליציה והיתקלותו ביהודי הגיטו שם . הוא בא לכלל הכרה , ש"היהודים אינם מסוגלים לחיות בין עמים אחרים . יכול להיות , שהם עצמם אשמים בכך , יכול להיות , שהאחרים אשמים : אחת היא , ואולם זה ייגמר ביליל בר-תלמי עולמי ; ובכן — ללכת , וככל שיקדימו ללכת ( לארץ-ישראל ) כן ייטב להם . " אפשר שנבואה נזרקה מפיו , אך הוא לא היה מעולם מיסטיקן , ואת המושג הטראנסצנדנטאלי "נבואה" הגדיר על דרך הראציונאליזם הטהור : ה"נביא , " כתב , "כמוהו כאסטרונום , הבקי בתורת הכוכבים , והוא מודיע מראש על ליקוי-חמה צפוי לא מתוך איזה חוש נסתר , אלא מתוך ידיעת התנאים וחשבון ברור . " בהזדמנות אחרת , ב , 1931 אמר לאיש-שיחו , העתונאי ידיד ישראל , פייר ואן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר