אידיאולוגיות ויישומיהן במוסדות חינוך יעקב עירם, רבקה גלובמן

עמוד:10

וקירוב במידת האפשר לאידיאל . לשם כך ננקטים במסגרת גישה זו צעדים מעשיים ריאליים המתחשבים בטיבה של המציאות ובחזון האידיאלי המבוקש . מובן שחלוקה חדה כמו זו של הויזינחה היא בעצם מודל אידיאלי שאינו משקף מציאות ממשית בצורה מדויקת , אלא מציע ממדים לארגון ההתבוננות בה . לפיכך , כאשר נציע להלן ייחוס של גישה מסוימת או מציאות חברתית כלשהי לאחת משלוש גישות אלה , נחטא תמיד בהפרזה ובאי דיוק . יש להבין ייחוס כזה כמייצג את הכיוון המרכזי האופייני של המנטליות של אותה קבוצה או מוסד חברתי , ולא כמאפיין אותה במדויק . על פי שלוש גישות אלה איבחן הויזינחה ומיין את המגמות לפתרון בעיות החיים במהלך ההיסטוריה האנושית . אנו נמשיך קו חשיבה זה , ונמיין את התפיסות האידיאולוגיות בחינוך על פי גישות אלה . מיון כזה עשוי לסייע בידינו להבין מגמות לפיהן התפתחו גישות הוראה במוסדות חינוך בעבר ולפיהן הן פועלות בהווה , בעולם ובישראל . עם המגמה הראשונה - של הפרישה , של חיפוש הפתרונות לתחלואי החברה במצב בו ניתן להגשים את האידיאל על ידי התנתקות - ניתן לזהות את החינוך הבךיךני , הפנימייתי . חינוכם של הילדים במוסדות אלה מבוסס על התפיסה שהציג גם רוסו , ( Rouseau , 1762 ) לפיה ניתוק מהמציאות הפגומה וחינוך בהווי מרוכז של סביבה אידיאלית יקרבו אותם אל הגשמת האידיאל . ההנחה של תפיסה זו היא שמכיוון שהמציאות פגומה , היא מפריעה להשגתן של המטרות הרצויות עקב חדירתה המתמדת של המציאות הפגומה לחיי החניך . על כן יש לבנות סביבה מיוחדת שתייצג את מצב האידיאל . סביבה זו תהיה סגורה ככל האפשר לפני השפעות חוץ , ובמסגרתה יהיה אפשר להשיג את הגשמתו . רצוי לקיים סביבה כזו במקום מופרד , בפנימייה , או בתנאים הדומים לה במידה מרבית . למטרה זו נבנית סביבה ברירנית של לומדים נבחרים , שמורים מחנכים נבחרים מלמדים בה , והתוכנית פרושה על פני כל שעות היום , על מנת שמלוא זמן העירות של הילד ינוצל לחינוך מגמתי . מגמות ההשפעה במסגרת גישה זו הן בכיוון של הגברת החינוך על פי האידיאל הרצוי והפחתת ההשפעה הלא רצויה של המציאות הפגומה . עם המוסדות מסוג זה ניתן למנות את הפנימיות הפרטיות ובתי ספר ברירניים באנגליה , בארצות הברית ובארצות מערביות אחרות . בישראל שלפני קום המדינה שררה גישה כזו בכפרי הנוער , בבתי הספר החקלאיים ובמוסדות עליית הנוער . אומנם , המוסדות הללו לא היו ברירניים במובן האירופי של ברירת תלמידים על ידי המערכת , אך תלמידיהם נועדו להפנים את דמות האדם החדש על פי האידיאל הלאומי הציוני והחברתי , דבר שהיה אפשר להשיגו במסגרת אידיאולוגית פנימייתית ( קשתי ואריאלי , תש"ל ; קשתי , . ( 1988 לעומת זאת , הפנימיות הברירניות בישראל כיום , וכן הישיבות התורניות והישיבות התיכוניות , אכן דומות לדגמים האירופיים ופועלות על פי גישה זו . בתי םפר ייחודיים ברירניים , המוקדשים לרעיון אידיאולוגי ומנהלים יום לימודים ארוך ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר