אידיאולוגיות ויישומיהן במוסדות חינוך יעקב עירם, רבקה גלובמן

עמוד:8

עולה השאלה המרכזית : כיצד הקשרים שבין האידיאולוגיה למעשר . החינוכי פועלים ומוסברים ? כדי לענות על שאלה זו ניעזר במקורות היסטוריים שניסו להסביר קשרים מסוג זה בין אידיאולוגיות לבין תופעות חברתיות בזמנים שונים . פרק מבוא זה אינו מציע מסקנות מבוססות על עבודה אמפירית או ניתוח תיאורטי מושגי מעמיק ומפורט . בכוונת הפרק להציע מסגרת חשיבה וזווית ראייה שיש בהן כדי לעזור בארגון הידע ומערכת ההמשגה להבנת ההתפתחויות שחלו בהוראה בישראל , ולכוון מחקר עתידי בתחום . לפיכך , לנאמר בו יש אופי השערתי נסיוני , אך יחד עם זאת , כפי שיתברר בהמשך וגם בפרקו האחרון של הספר , יש בסיס למחשבה שלגישה מזווית הראייה המוצעת כאן יש סימוכין חזקים לכאורה , ויש סיכוי טוב שהיא תפרה את המחקר ותהיה לו לתועלת . בספרות המחקר ההיסטורי הוצגה מסגרת תפיסתית מתודולוגית , המציעה דרך להבנת דרכי חיים בחברה מסוימת על רקע המנטליות האופיינית לחברה זו או לקבוצות בתוכה . בדרך זו ניתן להסביר דרכי חשיבה והתנהגויות שהינן ייחודיות לחברה מסוימת . אסכולה זו קרויה "ההיסטוריה של המנטליות" , history of mentality ) ובמקור : , ( Hutton , 1981 ; LeGoff , 1985 , 1992 ; Reynolds , 1991 ) ( des mentalities l'histoire והיא עוסקת במבנים המנטליים של האדם על רקע תקופתו . המבנים המנטליים מתייחסים לעמדותיו של האדם כלפי חיי היומיום . הם כוללים את הבסיס הכללי של ההנחות שנכפו על האדם על ידי הסביבה , ומאז הן טבועות בו ומנחות את שיפוטיו ( לפי , Guitton אצל . ( Reynold , 1991 הצורך המתמיד שיש לאדם לפרש את האירועים שהוא נוטל בהם חלק גורם לכך שהנחותיו המנטליות שולטות בשיפוטיו . ההיסטוריה של המנטליות מצביעה על המבנים המנטליים המאפיינים את החברים בקטיגוריה חברתית מסוימת . LeGoff מסיק מכאן שכל היסטוריה היא חברתית , והמבנים הסמליים הנוצרים בקבוצה החברתית מקורם במנטליות המפרשת את האירועים הקורים לחברה זו . ( LeGoff , 1992 ) מכיוון שהמנטליות טבועה במבנים חברתיים , קיימת אפשרות לקיום בו זמני של מבנים מנטליים אחדים בתקופה היסטורית אחת , LeGoff , 1985 ) לפי , ( Reynolds , 1991 כאשר מדובר בקבוצות חברתיות שכל אחת מהן מאופיינת בתכנים ובתהליכי חשיבה משלה . למנטליות יש קשר עם מערכות תרבות , אמונות , דעות וערכים , ובכך היא מצביעה על הרקע לעמדות ולהתנהגויות של האנשים בחברה שמדובר בה . הגדרה רחבה זו כוללת את כל צורות הפעילות המנטליות : דימויים אסתטיים , צפנים לשוניים , ביטויי מבע , טקסים למיניהם ומנהגים חברתיים Hutton , ) , ( 1981 וכן תפיסות של זמן ומרחב , מערכות היגיון ואמצעי תקשורת . ( 1985 LeGoff , ) להגדרה כזו יש כמובן השתמעויות גם לגבי התפיסות והפעולות החינוכיות של בני הקבוצה החברתית . המנטליות של קבוצה חברתית היא מרקם של אמונות , ציפיות , נורמות וכדומה , שאף כי אינן מנוסחות או מובנות בצורה פורמלית , השפעתן מתווכת במידה רבה באמצעות האידיאולוגיות , הן הלטנטיות והן המובנות והמנוסחות במפורש . חשיבותן של

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר