אידיאולוגיות ויישומיהן במוסדות חינוך יעקב עירם, רבקה גלובמן

עמוד:7

אידיאולוגיות ויישומיהן במוסדות חינוך יעקב עירם , רבקה גלובמן מי יכחיש שהמצוות תמיר בירתה את האשליות הנעלות על ח" תברה טהורים ואציליים ? אך היכן היינו עומרים , לולא התעלו מחשבותינו מעולם מעל לגבולות המדויקים של מה שהוא בר ביצוע ? ( הויזינחה , , 1984 , 1919 ע' ( 84 ילדים בכל העולם לומדים ומתחנכים במוסדות חינוך בחסותם של מחנכים מבוגרים , ומסגרות הלמידה מורכבות ברובן על בסיס גילם של הלומדים . תפקודיו של המוסד החינוכי מגוונים בהתאם למטרות החינוך המקובלות כרצויות בכל חברה . בו בזמן נערכת במסגרותיו למידה לשם הקניית השכלה ללומדים , וכן מתנהל בו תהליך חיברות של הילדים לתרבות ולחברה ( מקדונלד ופרפל , . ( 1967 ; Shermis , 1974 Hargreaves , 1978 ; McDonald , ; 1983 לכאורה , תכונות אלה של מוסדות החינוך ומאפיינים אחרים של בתי ספר בעולם ( כגון שימוש בספרים ובחומרי למידה , תרגול ועוד ) דיין להצביע על המשותף להם . עם זאת , התבוננות במבנה המוסד וארגונו ובטיב העשייה החינוכית בתוך מוסדות החינוך מצביעה על שוני ועל גיוון כה רבים בין מוסדות בתוך אותה חברה , ולא כל שכן בין מוסדות מחברות שונות , שמאליה עולה השאלה אם אכן מדובר במוסדות מאותו סוג . המגמות החינוכיות במוסדות החינוך נקבעות בדרך כלל על סמך התפיסות הפילוסופיות החינוכיות של מייסדי המוסדות ושל המחנכים הפועלים בהם , ועל בסיס האידיאולוגיות שלהם , המכוונות את עשייתם . ( Petrie , 1992 ) לפי עיקרון זה , כדי להבחין בין מוסדות חינוך מבחינת המבנה , הארגון , המטרות ושיטות ההוראה הנהוגות בהם , יש לברר תחילה מהי הפילוסופיה לפיה נקבעו מאפייני החשיבה החינוכית ועליה התבססו המגמות החינוכיות המעשיות . ספר זה , העוסק בהתפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל , מדגים כיצד השתנו העשיות החינוכיות בהתפתחותן במשך ההיסטוריה הקצרה של ימי היות המדינה . ניסיון לעקוב אחר ההתפתחויות הללו מעלה שאלות לגבי מהלך התהוותן של שיטות ההוראה : האם התמורות שחלו בפועל משקפות שינויים שחלו באידיאולוגיות ? או אולי נשארו הללו בעינן , כפי שהיו בתחילה , והעשייה התאימה את עצמה אליהן בהדרגה ? אילו תמורות הושפעו משינויים אידיאולוגיים פנימיים , כלומר , משינויים בחברה הישראלית , ואילו מהן נבעו משינויים אידיאולוגיים ופדגוגיים חיצוניים , "בעולם הגדול ? " ומכאן

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר