כרוניקה של כישלון ידוע מראש יעל תמיר

עמוד:10

המובהקת ביותר של המורה כמקור סמכות מצויה ב"פוליטיאה . " סמכותו של המורה , טוען אפלטון , "נובעת לא רק מהידיעה של האמת ושל הטוב , אלא גם מבקיאותו באמנות ההפניה , דהיינו , מן הידיעה כיצד להדריך ולכוון את התלמיד לקראת האמת ; הפילוסוף ב"פוליטיאה" אינו מקנה לתלמיד את כושר הלמידה ואינו מנחיל לו ידיעות , אלא מסייע לו ללדת אותן מתוך עצמו " . ( רוזנוב , שם ( . המורה ב"פוליטיאה" אינו מקור הידע , שכן , הידע גלום בלומד , אבל יש לו כלים המאפשרים לו לזהות ידע זה ולחשוף אותו , חשיפה שמכוונת על ידי הכרת האמת . מעמדו הייחודי של המורה הפילוסוף נובע מידיעה זו , והיא המקנה לו את סגולת המנהיגות וההכוונה , שכן , "מאותם שאדם מחזיק בהם מביאות רק שתי אלו למטרה הנכונה : סברת אמת וידיעה " . ( אפלטון , תש"ם , כרך , 11 עמ' ( . 460 במעבר מהמדינה האידיאלית של ה"פוליטיאה" למדינה האקטואלית של החוקים משתנה מעמדו של המורה . במדינת החוקים , החוק הוא הקובע את תוכן החינוך , ומורה אינו אלא דובר מורשה מטעם החוק . "מכיוון שהפילוסוף המחנך אינו בנמצא , לא נותר אלא להעביר את תפקידו לידיו של בעל מלאכה שנמצא תחת השגחה וכפוף לפיקוחם של צנזורים פוליטיים " . ( רוזנוב , שם ( . אם המורה אינו מקור הסמכות , אלא דוברה המורשה של הרשות הפוליטית , הרי שסמכותו נגזרת מתקפות סמכותה של רשות זו . מכאן ברור מדוע משבר הלגיטימציה שהמדינה המודרנית מתמודדת עימו והספק ההולך וגובר באשר לתוקף האפיםטמולוגי ולחוסר הפניות של ידע שהיא מפיצה מערערים בהכרח גם את מעמדו של המורה . משמעות תפקידו של המורה ומעמדו נסמכים איפוא על הקבץ של הנחות הקשורות לצורך בכיוון וביכולתם של סוכנים חברתיים להתוות אותו . מיהו הסוכן החברתי האמור להורות על כיוון ? מהו מקור סמכותו . האם יכולה סמכות זו להיות מואצלת למורה ? בספרה , Democratic Education משרטטת Gutmann ארבעה מודלים של מדינות : מדינת המשפחה , מדינת המשפחות , מדינת הפרטים והמדינה הדמוקרטית . ביסודו של כל אחד מארבעת המודלים הללו עומדות תשובות שונות להקבץ השאלות העוסק במקור הסמכות החינוכית . לפני שאציג את ארבעת המודלים !? Gutmann משרטטת ואוסיף עליהם מודל חמישי , עלי להבהיר שאין לראות את המודלים הללו כניצבים בהכרח על רצף של זמן , כלומר , אין התקדמות כרונולוגית הכרחית ממודל אחד לאחר . הדיון בכל המודלים נערך מנקודת זמן עכשווית ; אי לכך , הדיון בחולשותיו וביתרונותיו של כל מודל יכול להסתמך על מגוון של טיעונים שאינם , כולם , פרי אותה תקופה או אסכולה פילוסופית מסוימת .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר