דבר העורך מחשבה מינהלית אינטגרטיבית ופתרון בעיות

עמוד:7

דברהעורך מחשבה מינהלית אינטגרטיבית ופתרון בעיות מינהל , ארגון וניהול הם שלושה מושגים נרדפים המלווים אותנו למן שחר הציוויליזציה האנושית . הם חלק מהתופעה הפוליטית , שהרי שלטון אינו יכול להתקיים ללא מידת מה של ארגון . הם ממאפייניה של הפעולה הקבוצתית השואפת להשיג דבר מה במשותף , והם גם מגדירים היבטים מסוימים בהתנהגות הפרט במגעיו עם פרטים אחרים בחברה . מאז ומתמיד הבינו אנשים , שכדי להשיג הישגים , עדיף לעיתים לפעול יחד ולא לחוד . כך התארגנו אנשים לבנות את מפעלי המים של איזור הסהר הפורה , את מגדל בבל ואת הפירמידות . כך גם הבינו , כי היכולת להנהיג לוחמים בקרב או להוליכם במסע רב שנתי במדבר תלויה במידה רבה בכישורים מינהליים . התארגנות אנושית היא כמעט עניין אינסטינקטיבי . המגוון הארגוני עצום . ככל שהתפתחה החברה האנושית , ככל שנוספו בה אנשים רבים יותר וככל שנעשתה מתוחכמת יותר מבחינה טכנולוגית ורעיונית , כן פרחה התופעה הארגונית . המגוון הזה כולל , כפי שכתב דה טוקוויל בהתייחסו לדמוקרטיה האמריקנית של ראשית המאה התשע עשרה , לא רק את מוסדות השלטון וחברות מסחריות ותעשייתיות , אלא גם התאגדויות מאלפי מינים - דתיות , מוסריות , חסרות ערך , נרחבות או מצומצמות , ענקיות או ננסיות . הוא כולל גם ארגוני בילויים , מוסדות חינוך , אכסניות , כנסיות , בתי חולים , בתי סוהר ובתי ספר , בצד ארגוני עובדים , מפלגות ועוד . כאז כן עתה , מושפעים חיינו באופן ישיר ובעקיפין מקיומם של הארגונים בסביבתנו . אך האם מכינים אנו את התופעה הארגונית ? האם יודעים אנו כיצד פועלים הארגונים , איך הם מנוהלים ואיך מופעלים האנשים המתפקדים בהם ? לרובנו ברור , שהמעשה הקדים את המחשבה הניהולית , לפחות זו שמצאה ביטוי בכתובים . העושים הציבו לעצמם אתגר פשוט בניסוחו : כיצד לבצע את המטלה העומדת לפניהם בצורה היעילה או המועילה ביותר ? פתרון הבעיה מסובך הרבה יותר . הוא מוצא ביטוי בהגות הארגונית והניהולית , שחלקה המודרני , שנוסח בעיקרו במאה העשרים , מופיע בספר זה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר