מודרניות, פוסט־מודרניות ורב־תרבותיות בחינוך בישראל אילן גור־זאב

עמוד:7

מודרניות , פוסט מודרניות ורב תרבותיות בחינוך בישראל אילן גור זאב התיאולוגיה הפוליטית היהודית , שהשתנתה באופן מהותי בידי הציונות והתחלנה , חוללה במשך כמאה שנים מיתוסים בעלי כוח חיות שאיפשר את נצחון הציונות . הציונות היתה קודם לכול רוח , שפרץ מתוך תנאי חיים חומריים והתממש במציאות היסטורית אלימה . והנה תמו ימיו של הרוח הציוני החילוני , והוא גווע למות . ככל שהשתמר , עלה לו הדבר במחיר המהפך שלו : הוא שורד במסגרת פרויקטים דתי לאומני ודתי פונדמנטליםטי , שמחזירים אותו בשינוי גרסה לעמדה האנטי מודרנית שהציונות החילונית מרדה בה . אלא שההתבוללות והיציאה מההיסטוריה החילונית אינה מחזירה את היהולים לגטו הפולני או האלז'ירי שבגולה , אלא לספרטה בקפוטות , המתייצבת , גאה ובוטחת , נגד העולם כולו . במובן מסוים , היעלמות הרוח הציוני במרחב החילוני שבישראל היא ביטוי לכישלון חינוכי . במובן אחר , מציאות זו עצמה היא ביטוי של הצלחת הפרויקט הציוני , שמעניין רוחני חינוכי , תיאולוגי פוליטי במהותו , נהפך לפרויקט של הבניית הרוח , מיסודו וכבילתו במבנים מוסדיים במסגרות פוליטיות , כלכליות וצבאיות . כפי שחזה א"ד גורדון , עם כל ניצחון נוסף , ריסנו ומוססו מסגרות אלה את הרוחניות הציונית , והמיתוסים החלו לחמוק , להיעלם ולגווע . הצלחה זו נולדה מרחמו של חינוך מנרמל מודרניסטי , שעניינו אינסטרומנטליזציה של הידע והבטחת הקדמה הטכנולוגית והגלובליזציה של הקפיטליזם 4 ושל עקרון השוק לכל רובד ומימד של הקיום 1 גורדון , אהרון דוד . ( 1943 ) אהרון דוד גורדון דברו ומחשבתו > ע' . ( 106 תל אביב . 2 גור זאב , אילן . ( 1996 ) חינוך בעידן השיח הפוסטמודרניסטי > ע' . ( 11-7 ירושלים . . 102 ) . London Friedman , Jonathan ( 1974 ) . Cultural Identity and Global Processes ( p . 4 . Education , 27 ( 2 ) , 164 acknowledging the Other ' s Holocaust Genocide " . Journal of Moral Gur-Ze ' ev , Ilan ( 1998 ) . "The morality of acknowledging / non- 3

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר