1. מבוא

עמוד:12

לעומת התקופה התעשייתית , ששיטת ההוראה המסורתית הולמת אותה , עידן המידע ( information age ) שנפתח בעקבות המהפכה הטכנולוגית ועידן הידע ( age knowledge ) שבא בעקבותיו , המובילים אותנו אל תוך המאה העשרים ואחת , מאופיינים על ידי השתנות והתחדשות מתמידות , דינמיות רבה ופלורליזם , הידע אינו נתפס עוד כסופי ומוחלט , כפי שנתפס בעבר . ידע הקיים היום בתחומים רבים עשוי להשתנות במהירות הולכת וגדלה , ולפיכך ברור שתלמידינו בהווה ייאלצו בעתיד ללמוד דברים חדשים ולהתמודד עם בעיות שלא למדו בבית הספר . הרי כי כן , הכשירויות הנחוצות לתפקוד מוצלח בתקופה שאלה מאפייניה הן : היכולת ללמוד באופן עצמאי תוך הכוונה עצמית , לחשוב , לשקול , להסתגל למצבים חדשים , היכולת לפתור בעיות חדשות תוך שימוש בידע קודם או בידע חדש . מטרת ההוראה המודרנית היא איפוא פיתוח כשירויות אלה אצל הלומד . על עקרונות החינוך התואמים את התקופה הפוסט מודרניסטית אומר רוג'רס בספרו " חופש ללמוד" : ( 1984 ) " לדעתי עומדים אנו במצב חדש לגמרי בחינוך , אשר בו מטרת החינוך , כדי שנוכל להוסיף ולהתקיים , תהיה סיוע לשינוי וללמידה . אדם משכיל הוא אך ורק מי שלמד ללמוד ; אדם שלמד כיצד להסתגל ולהשתנות ; אדם שתפש כי אין שום דעת ודאית , ושרק התהליך של בקשת דעת נותן בסיס לבטחון . רק הכושר להשתנות , הישענות על התהליך ולא על דעת סטאטית , יש לו טעם כמטרד . לחינוך בעולם המודרני ... אני רואה בסיוע ללמידה את מטרת ההוראה , את האופן שבו נוכל לטפח את האדם הלומד , את הדרך שבה נוכל ללמוד לחיות כאנשים שבתהליך . בסיוע ללמידה רואה אני את התיפקוד הטומן בחובו תשובות בונות , ארעיות ומשתנות , תשובות תהליכיות לאחדות מן המבוכות העמוקות המציקות כיום לאדם " . ( שם , ע' ( . 109-108 את האנטיתיזה לחינוך המסורתי רואה פריירה בחינוך המשחרר , שבמרכזו עומד , לדעתו , הדו שיח בין המורה לתלמידיו . לדברי פריירה : " החינוך המשחרר מתבסס על פעולות של הכרה , לא על העברת מידע .... באמצעות הדו שיח חדלים המורה של התלמידים ותלמידיו של המורה להתקיים , ולעומת זאת צץ ועולה מושג חדש : מורה תלמיד עם תלמידים מורים . המורה שוב איננו המלמד , אלא הוא עצמו לומד תוך דו שיח עם התלמידים , ואילו הם לומדים ובו בזמן אף מלמדים . הם הופכים לשותפים לאחריות בתהליך שבו הכול צומחים ומתפתחים , בתהליך זה אין עוד תקפות לנימוקים המתבססים על 'סמכות ; ' על מנת לפעול חייבת הסמכות להתקיים לצידה של החירות , ולא נגדה . כאן אין איש מלמד את רעהו , ואיש אינו לומד בעצמו . בני אדם מלמדים אלה את אלה , בתיווכו של העולם , בתיווכם של האובייקטים בני ההבנה , אשר על פי החינוך ה'בנקאי' נמצאים ב'בעלותו' של המורה " . ( שם , ע' ( . 69-68

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר