1. מבוא

עמוד:11

ובאותו עניין , בתגובה על הסערה שעוררה הצהרתו כי "ההוראה היא תפקיד שמאד מפריזים בהחשבת , ''! מסביר רוג'רס , ממייצגי הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה , את תגובתו השלילית על הוראה המבוססת על הגישה המסורתית , באומרו : " נדמה לי , שההוראה מעלה את כל השאלות הלא נכונות . ברגע שאנו מתמקדים בהוראה עולה השאלה , מה נלמד ? מה , מנקודת התצפית הרמה שלנו , צריך הזולת לדעת ? תמהני אם בעולמנו המודרני מוצדקת ההנחה שאנו חכמים ביחס לעתיד , והצעירים טיפשים . האם אנו באמת בטוחים כל כך מה עליהם לדעת ? מלבד זאת ישנה השאלה המגוחכת של 'כסוי חומר . ' מה יספיק הקורס ? רעיון זה של הספק מבוסס על ההנחה כי מה שמלמדים הוא מה שנלמד ; וכי מה שמגישים הוא מה שנטמע . אינני מכיר עוד הנחה שהופרכה כל כך . אין צורך במחקר כדי להוכיח , שהדבר איננו אמת . צריך רק לדבר עם אנשים " ) " ... חופש ללמוד , 1984 , " ע' . ( 108-107 לטענתו של רוג'רס , "לבני אדם יש כושר טבעי ללמוד . הם סקרנים ביחס לעולמם , אם אין מקהים , או עד אשר מקהים , סקרנות זאת על ידי ההתנסות במערכת החינוכית שלנו" > שם , ע' . ( 159 על ההבחנה בין השאיפה "ללמוד" לבין יחסו של התלמיד ל"לימודים , " כפי שמתבטאים בגישה המסורתית להוראה , היטיב לעמוד יעקב פרנקל ( 1985 ) בספרו " מעיין מתגבר ושמו אדם . " לדבריו : " הלומד מביא עמו את הנכונות והיכולת , את הרצון ואת השאיפה ללמוד , הוא ' מת' ללמוד . אולם הוא שונא 'לימודים . ' הראשון הוא תהליך פותח , השני סוגר . הראשון מעורר , השני מרדים . הראשון מעמיק , השני משטיח . הראשון מדרבן , השני משעמם . מדוע ההבדל כה עמוק ? כי ההבדל נוגע לתהום המפרידה בין שני סוגי למידה . הראשון מקיף את כלל האדם , השני נוגע באפס קצהו . הראשון נוגע לכלל התיפקודים האנושיים . ותלמיד זה הריהו כאדם השואף אוויר מלוא ריאותיו . מלוא - כלומר בחושיו : לראות ולשמוע . במוחו : בשכלו , בהבנתו , בחריפותו , בניתוחו , ברגשותיו : ברוחו , ברוחניותו ובנשמתו . ' לימודים' דורשים בעיקר את התיפקודים הנמוכים ביותר בסולם האנושי : שינון וזכירה . התלמיד חש את העלבון : מ'מרצדס' הופכים אותו ל'טוסטוס ... ' התלמיד מצפה שלא יפנקו אותו , שלא יחלישו אותו , שלא יאכילו אותו . אם הוא יכול היה לנסח את ה'דיברות' שלו , היה קובע בשלט גדול מעל הלוח , באמצע : אל תעניק לי תוציא ממני אל תענה לי תציב לי שאלות אל תקל עלי תכביד באתגרים אל תרגיע תגרה את סקרנותי אל תפתור לי תאפשר לי להתלבט " . > שם , ע' ( . 103

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר