1. מבוא

עמוד:10

" הסיפורת שהמורה משמש בה מספר גורמת לתלמידים שישבנו באורח מכאני את תוכנה , ומה שחמור אף יותר , היא הופכת אותם ל'כלי קיבול , ' בתי קיבול שעל המורה למלאם תוכן . ככל שהוא ממלא את כלי הקיבול הללו יותר , הוא מורה טוב יותר . ככל שכלי הקיבול הללו מוכנים להתמלא בצייתנות רבה יותר , הם תלמידים טובים יותר . כך הופך החינוך לפעולת הפקדה , שבה התלמידים משמשים מקומות פיקדון , ואילו המורה הוא המפקיד . תחת שיפתח תקשורת , מפרסם המורה מנשרים ו'מפקיד' אצל התלמידים הפקדות , שאותן הם מקבלים בהכנעה , משננים וחוזרים עליהן . זו תפיסת ה'בנקאות' בחינוך , שעל פיה תחום הפעולה של התלמיד מאפשר לו אך ורק לקבל , למיין ולאחסן הפקדות " . ( שם , ע' ( . 60 המאפיינים של שיטת הבנקאות לפי פריירה הם כדלקמן : . 1 " המורה מלמד והתלמידים לומדים . . 2 המורה יודע הכול והתלמידים אינם יודעים דבר . . 3 המורה חושב והתלמידים הם נושאי המחשבה . . 4 המורה מדבר והתלמידים מקשיבים בצייתנות . . 5 המורה מחנך והתלמידים מתחנכים . . 6 המורה בוחר וכופה את בחירתו והתלמידים עושים את רצונו . . 7 המורה פועל ולתלמידים יש אשליה של פעולה , באמצעות פעולתו של המורה . . 8 המורה בוחר את תוכנה של תכנית הלימודים והתלמידים ( שאיש לא נועץ בהם ) מסתגלים לתכנית זו . . 9 המורה הוא נושאו של תהליך הלמידה , ואילו התלמידים אינם אלא נשואי התהליך הזה " . ( שם , ע' ( . 61

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר