הקדמה

עמוד:7

חשיבות רבה לכך שכל מי שעוסק בהערכת הישגים באופן פרופסיונלי יכיר את המגוון הרב ויידע לעשות בו שימוש נאות לצרכיו . הספר פותח בהצגת החלופות השונות הקיימות כיום בתחום של הערכת הישגים , ומסביר את התפיסות הפסיכולוגיות והחינוכיות המנחות אותן . בפרק ב נידונות המטרות השונות לשמן מעריכים הישגים , ומתוארים תפקידים וסוגים של הערכות הישגים . פרק ג עוסק ביעדי ההוראה וההערכה , ונידונים בו סוגים שונים של תקנים . בפרק ד מוצגים סוגים שונים של פריטים ומטלות ומובאים כללים ועצות שימושיות לבנייתם וכן כלים שונים לאיסוף ראיות על הישגים . פרק ה עוסק באופן הבנייה של כלי ההערכה ומתאר את התהליך הקשור בבנייה ובניתוח התוצאות של מבחן מסוג בחירת תגובה ושל כלי להערכת ביצוע . בסוף הפרק מוצגות שיטות שונות לדיווח הישגים . פרק ו עוסק בהערכת ההערכה ונידונים בו קריטריונים מרכזיים של תקפות ומהימנות , תוך דיון בהיבטים התיאורטיים והטכניים הקשורים בנושא . בהמשך מוערכת ההערכה החלופית על פי קריטריונים אלה , תוך התייחסות ללקחים מיישומים של הערכה זו כהערכה קובעת . בפרק ז נידונה השאלה של גורמי ההטיה בהערכה , הכוללת התייחסות לגורמים המשפיעים על התקפות של פרשנות ההישגים של הפרט . במסגרת זו מתוארת השפעתם של גורמים כחרדת מבחן , חוכמת היבחנות וסגנונות קוגניטיביים , וכן נידון הנושא של העדפות ההערכה של תלמידים . בסיום מוצע מודל של התאמת ההערכה לייעודה , תוך התייחסות למאפייני התלמיד , מאפייני הסביבה הלימודית ומטרת ההערכה . ההנחה היא שהקוראים מתמצאים בגישות המסורתיות להערכת הישגים , בין מנסיונם כתלמידים ובין מעיסוקם כמורים . לפיכך לא הרחבנו בנושא זה , אלא סקרנו אותו בקצרה כחלק ממגוון החלופות שהצגנו בספרנו . המעוניינים להרחיב בנושא זה יכולים להיעזר בספרים שהתפרסמו בעברית בעשרים השנים האחרונות . הדגש בספר הנוכחי הושם בגישות החדשות להערכת הישגים , משום שאלה לא מופיעות עדיין בכתובים בעברית . לאלה מבין הקוראים החסרים ידע בסיסי בסטטיסטיקה כללנו בנספח ב מבוא קצר לסטטיסטיקה תיאורית , הכולל הסברים , נוסחאות ודוגמאות לחישוב מדדים סטטיסטיים בסיסיים . בנספח ג כללנו הסבר לגבי מושגי יסוד במדידה , נוסחאות ודוגמאות . מילון עברי-אנגלי ואנגלי-עברי למונחים רווחים בהערכת הישגים מופיע בנספח א . נספח ד כולל טקסונומיות שונות למיון יעדי הוראה והערכה , ונספח ה כולל דוגמא למבחן אובייקטיבי ולניתוח תוצאותיו . נספח ו מכיל מחוונים להערכת מבחן אובייקטיבי ומטלת ביצוע . בסוף הספר מופיעה רשימה ביבליוגרפית מקיפה ומעודכנת , המחולקת לשלושה חלקים ; הראשון כולל את רשימת המקורות הנזכרים בטקסט ; השני כולל רשימת מקורות נוספים מומלצים לקריאה בנושאי הערכת הישגים ; והשלישי מכיל רשימה של אתרים באינטרנט ושל קבוצות דיון בדואר אלקטרוני בנושא הערכת הישגים . הספר כולל דוגמאות רבות ממקצועות לימוד שונים וברמות לימוד שונות . חלק מהדוגמאות לכלי הערכה חלופית נכתבו על ידי תלמידי בעבר ובהווה בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב , בקורסים לפיתוח כלים להערכת הישגים ולמדידה והערכה

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר