החינוך לקראת המאה העשרים ואחת מבוא

עמוד:9

החינוך לקראת המאה העשרים ואחת מבוא מערכת החינוך הינה אחד המפעלים החברתיים הגדולים , המורכבים והאוניוורסליים של הציוויליזציה המודרנית . אף שגדולי הוגי הדעות , החל באפלטון וקנט וכלה בדיואי ופיאז'ה , עסקו בסוגיית החינוך , היא נשארה סבוכה , רבת פנים ולא פתורה גם בסוף המאה העשרים . בעוד מדעי הטבע מרחיבים בהצלחה רבה את הידע האנושי על אודות העולם הפיסי ומדעי החברה מקדמים במידה רבה את הידע על אודות אדם וחברה , נמצא מדע החינוך בשלבים מוקדמים של גיבוש הידע והמתודולוגיה על אודות מערכות החינוך . לקראת המאה העשרים ואחת , שידע תיאורטי נהפך בה לגורם מרכזי בחברה , בכלכלה ובתרבות , מקבל החינוך מעמד בעל חשיבות מיוחדת , שכן , מערכת החינוך היא זו המופקדת על תפוצתו וחלוקתו של הידע האנושי , ולפיכך מקבלות השאלות המורכבות הנוגעות במערכת החינוך משנה תוקף . מהם מקורותיו של "משבר החינוך" האוניוורסלי ? מי מופקד על סוגי הידע השונים ? מהו מקור הסמכות של אנשי החינוך ? באילו אסטרטגיות יש לנקוט כדי לשפר את הישגי התלמידים ? איזה מבנה ארגוני הולם את יעדי החינוך ? מהם היחסים בין מוסדות חברתיים שונים לבין החינוך ? אלה ואחרות הן שאלות המעסיקות את חוקרי החינוך . באוניברסיטת תל אביב פועל בית הספר לחינוך , שתפקידו , כמוסד אקדמי , לבנות ולהעשיר את הידע הפורמלי על חינוך באמצעות הגות ומחקר ולהכשיר את כוח האדם המקצועי העוסק בחינוך . כיום , במלאת עשרים שנה לקיומו של בית הספר לחינוך , לומדים בו יותר מאלפיים וחמש מאות תלמידים לתארים ראשון , שני ושלישי , ויותר משלוש מאות חוקרים עוסקים במחקר החינוך ובפיתוחו . בספר הנוכחי קיבצנו שלושים ושלושה מאמרים פרי עטם של חוקרי בית הספר לחינוך . המאמרים חולקו לחמישה שערים . בשער הראשון קובצו מאמרים העוסקים במבט אל עתידו של החינוך ; השער השני עוסק בחינוך ההומניסטי ; השער השלישי יועד לחינוך המדעי ; בשער הרביעי רוכזו עבודות העוסקות בסוגיות פילוסופיות , חברתיות ומקצועיות ; בשער החמישי , החותם את הספר - תקשוב החינוך . קשת הנושאים הרחבה מייצגת את מורכבות הבעיות שחוקרי החינוך עוסקים בהן כיום , מרמת ההתפתחות הקוגניטיבית של היחיד ועד רמת הקהילה והמדינה , משאלות יסוד של הקיום האנושי ועד בעיות פרופסיונליות בארגון החינוכי , ומאסטרטגיות הוראה ומדידה ועד שילובן של טכנולוגיות מתקדמות . עבודות המחקר של הסגל האקדמי מתפרסמות בדרך כלל בעיתונות מקצועית בארץ ובחוץ לארץ . ריכוז של חלק מן העבודות בספר יובל העשרים מאפשר לקורא לקבל מושג על מהותם של העיון , המחקר והפיתוח בחינוך , על המגוון המתודולוגי ועל איכות הידע התיאורטי ההולך ומתגבש לדיסציפלינה חדשה . להלן מובא תיאור קצר של תוכן הספר .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר