הקדמה

עמוד:10

בשל הסיבות הבאות : ייצוג הידע נהפך מליניארי למורכב , מסטטי לדינמי , מסימבולי לרב ייצוגי , ממבודד למתוקשר ומסטנדרטי לפלורליסטי . הקשר בין למידה למקום ולזמן מתרופף , המבנה הארגוני מתגמש , והניהול והבקרה מתבצעים במסגרת ארגון לומד . הנחות יסוד אלה מהוות את המסגרת התיאורטית ממנה אנו מבקשים לבנות בית ספר חדש , בית ספר שיהלום את צורכי המאה העשרים ואחת , בית ספר שהאדם והידע האנושי עומדים במרכזו . הפרק השני עוסק בתרגומן של הנחות היסוד התיאורטיות לתכנון מפורט של מודל ממשי של בית הספר העתידי . בראשיתו של הפרק מתוארים המתודולוגיה והליכי התכנון . בהמשך מוגדרים תוצרי התכנון , לפי הסדר הבא : מטרות בית הספר היסודי , שבמרכזן חתירה לאוריינות פונקציונלית ; הצעה לדרכי למידה , הכוללות למידה מונחית על ידי המורים ( למידה על פי תחומי דעת , ( למידה מונחית על ידי התלמידים ( למידה בינתחומית ;( הצעה לתכנון לימודים בשלושה מעגלים של תוכן ; ומיומנויות חדשות . בהמשך הוכן תכנון מפורט לנושא התקשוב של המערכת , שכלולים בה בית הספר , המשפחה והבית וסוכני הידע הנוספים . כן הוכן תכנון לתשתיות הטכנולוגיות הנדרשות לבית ספר ממוחשב . בהמשך תוכננו המבנה והארגון החדשים של בית הספר , שיעדם העיקרי הוא לאפשר תהליכי הוראה גמישים . כאן תואר לראשונה המושג ה"בית" כיחידת ארגון חברתית המחליפה את המושג הקלסי "כיתה . " מבנה כוח האדם , הגדרות תפקידים וכעיקר הצעה לתהליכי ההכשרה חותמים את הפרק השני . בפרק השלישי מתואר תרגום הרעיונות הפדגוגיים למבנה ארכיטקטוני . כאן מתואר השיח בין צוות התכנון לארכיטקט , שיח שהוליד תכנון חדשני ולא קונוונציונלי . בפרק זה מוגדרים מושגי היסוד הפדגוגיים שיש להם השלכה על התכנון הפיסי : הפרוגרמה הרעיונית מכתיבה את הפתרונות הארכיטקטוניים . אחד לאחד מתוארים מרחבי הלמידה של חברת הילדים , המיועדים לשכבה הצעירה , לשכבת הביניים ולשכבה הבוגרת . בהמשך מתוארים המרחבים הייעודיים : המרכז למשאבי ידע , המרכז לעובדי חינוך , המינהלה , האודיטוריום , המרכז למדעים וסדנת הטכנולוגיה . בסיכום מודגשים יחסי הגומלין בין מרכיבי המבנה , והתוצאות הייחודיות של תהליך תכנון ארכיטקטוני של מוסד חינוכי חדשני . בפרק הרביעי אנו מתארים , בתיאור איכותי , את השלב הראשון של תהליך ההקמה . המעבר מתיאוריה לחזון ותוכנית ומתוכנית למציאות מורכב ורב קשיים . בתחילת הפרק מובאות המלצות לשינוי תקן הבנייה של בתי הספר היסודיים והתאמת תהליך התכנון . הפעלת בית הספר הסתייעה על ידי מספר רב של סוכנויות שינוי , כאשר הפעילות מתואמת על ידי צוות המחקר . האתגר העיקרי היה שמירה על עצמאותו ומרכזיותו של בית הספר . מנהלת בית הספר , צוות המורים וצוות המחקר הובילו שורה של התאמות ושינויים על בסיס התכנון המקורי .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר