הקדמה

עמוד:9

הקדמה בראשון לציון הוקם בית ספר ניסויי חדש , "כרמים" שמו . בבית הספר החדש לומדים קרוב לאלף תלמידים של בית ספר יסודי מגיל חמש ועד שתים עשרה . בית הספר "כרמים" הינו ניסיון לעצב את עתידו של החינוך , ומכאן גם כינויו של הפרויקט : בית הספר העתידי . ( School of the Future The ) כאן חברו חוקרים , עובדי חינוך , נציגי ציבור ואנשי משרד החינוך למאמץ מתמשך של לימוד האפשרויות החדשות הנפתחות לפנינו כאשר טכנולוגיות ידע נפגשות בפדגוגיה . הלימוד המתמשך , הנקרא גם "מחקר פעולה , " מאפשר לשותפים לעצב סביבות למידה חדשות שבמרכזן עומד האדם הצעיר . טכנולוגיות הידע החדשות נרתמות כאן לשרת את הלומד , תוך כדי עיצובה של מערכת חינוך הומניסטית התואמת את צורכי הפרט והחברה במאה העשרים ואחת . ראשיתו של הפרויקט בגיבוש הנחות תיאורטיות הנוגעות ביחסים שבין האדם הלומד לבין מבני הידע האנושי . הנחת היסוד של התיאוריה טוענת כי טכנולוגיות הידע החדשות משנות באופן מהותי את טבע היחסים בין הידע הפרטי לבין הידע הציבורי , מכאן נגזר תכנון עקרוני של מערך חינוך חדשני . תכנון זה תורגם למוסד חינוכי המבקש לגבש את מטרותיו , את תוכניות הלימוד , שיטות ההוראה , המבנה הפיסי והאקלים החברתי . בעקבות התכנון שהתפרש על ארבע שנים , הוקם בית הספר "כרמים , " הפועל זה ארבע שנים , למן שנת , 1995 ומלווה במחקר והערכה צמודים . ספר זה בא לתעד את השלב הראשון של התכנון וההקמה . הפרק הראשון , "מתיאוריה לחזון , " עוסק במכלול ההיבטים העיוניים של החינוך , ומתאר את המסגרת התיאורטית של בית הספר העתידי . הפרק מתחיל בטיעון כי בית הספר של המאה העשרים עוצב על ברכי המהפכה התעשייתית ומושגי היסוד שלה - סטנדרטיזציה , פס ייצור ליניארי , שליטה ובקרה , תשומה ותפוקה . מהפכת הידע מציבה לפני החינוך אתגר , שכן זו הפעם הראשונה יש בידינו טכנולוגיות רלוונטיות לחינוך וללמידה . החינוך בסוף המאה העשרים שרוי במשבר אוניוורסלי . חלק מן המשכר נעוץ במערכת ציפיות גבוהות מדי , וחלק בתפקוד לקוי וקשיים ממשיים . המאמץ לחדש ולשנות את מערכת החינוך הוא אוניוורסלי . מכאן נבחנות שלוש אסטרטגיות לחדשנות : רפורמה , התפתחות ושינוי מתוכנן ומבוקר . ניסוי בית הספר העתידי מוגדר בקטיגוריה של שינוי מתוכנן ומבוקר . כאן אנו פונים לבחון את מהותו של אותו עתיד לקראתו אנו רוצים לתכנן מערכת חינוך חדשה . אנו מציעים כי יש לבחון את העתיד לאור מה שיתרחש עם האדם , הידע , התרבות והחברה . על סמך ניתוח הספרות המחקרית , מוצעים ארבעה תרחישים הנוגעים בסביבתו של האדם : הטכנולוגיה , הכלכלה , המשק והתרבות . אלה פנים אפשריים של העתיד שאנו צועדים לקראתו , ומכאן נבנות הנחות היסוד התיאורטיות של בית הספר העתידי : החינוך מוגדר מחדש כמערכת העוסקת ביחסי הגומלין שבין האדם הלומד והידע הציבורי . טכנולוגיות הידע משנות מן הקצה אל הקצה את יחסי הגומלין הללו ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר