פרק 1 דימויים של ארגון בית־הספר

עמוד:13

פרק 1 דימויים של ארגון בית הספר התיאוריה והמחקר לגבי ארגון בתי ספר מעוגנים בדגם או בדימוי שבמהות הארגון החברתי , כפי שהוא קיים עתה או כפי שרצוי שיהיה בעתיד . החוקר גארית מורגן < 1986 ) עשה שימוש יוצר בדימויים שונים לגבי אופיו של הארגון החברתי . במקום לבחור בדימוי אחד כדי להשתמש בו להסברת אופי הארגונים , כמקובל , הדגיש מורגן , ש"ניתוח של ארגונים צריך להתחיל מן ההנחה , שהם יכולים להיות כל מיני דברים בעת ובעונה אחת" ( מורגן , . ( 321 , 1986 כלומר , אפשר להשתמש בד בבד בדגמים שונים כדי להסביר ארגונים והיבטיהם השונים ( גריפיתס , . ( 1964 לדימויים , שמשתמשים בהם כדי לסמל או להציג את אופי הארגונים , יש משמעות עיונית ומעשית רבה מבחינת ההחלטות לעיצוב בתי הםפר . שני דגמים המייצגים השקפות עיוניות לגבי אופיו הארגוני של בית הספר משכו לאחרונה תשומת לב רבה , בנוסף לדגם הביורוקרטי השולט עדיין בכיפה . שני דגמים אלה הם : בית הספר כמערכת ובית הספר כקהילה . הדימוי האחרון אף הוצג לא מזמן כיעד , שאליו מומלץ לכוון את מאמצינו כדי לחולל רפורמה בבתי הספר ולהבנותם מחדש . שני הדגמים או הדימויים הללו תורמים יסודות ייחודיים למושגים שלנו בעניין השאלות כיצד יפעלו התהליכים והארגון של בית הספר ומהן המטרות שעלינו לשאוף להשגתן . בשלושת הדורות האחרונים חלו שינויים בדימויים שמשתמשים בהם אנשי חינוך כדי לייצג את בית הספר , החל מן הדגם הביורוקרטי > אבוט וקראצ'יו , , ( 1988 ממשיך בדגם של בית הספר כמערכת ( באנאתי , ; 1992 , 1991 , 1971 שרן , ; 1990 , 1976 שרן והרץ לזרוביץ , , ( 1978 וכלה בדגם של בית הספר כקהילה ( בריק ודריסקל , ; 1988 בריק , לי וסמית , ; 1990 לי , בריק וממית , ; 1993 ניומן ואוליבר , . ( 1967 אך , חרף השינוי באופי הדגם הארגוני , המנחה חוקרים ומורי הדרך במחשבה החינוכית , או חרף מה שמחברים אחדים מכנים "מעבר פרדיגמטי" ( לינקולן , ; 1985 קלארק , , ( 1985 נותרו למעשה חלקים של כל אחד מן הדגמים הנ"ל ברכיבים בחשיבה המקצועית על ארגון בית הספר . לא נמחקה התיאוריה הישנה בפני החדשה , לא להלכה ולא למעשה . בחקר התפתחות האדם ידוע מזמן כי שרידים משלבי ההתפתחות המוקדמים משתיירים לעיתים קרובות

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר