מבוא

עמוד:5

א . פרדיגמות מתחלפות תשובה אחת לשאלה "מהו הידע בעל הערך הרב ביותר " ? היא - המדע . זו תוצאת המאזנים כולם . לשימור עצמי פשוט ... המדע . לפרנסה ולכלכלה ... המדע . לתפקידים הוריים ... המדע . לאזרחות טובה ... המדע . להנאה מאמנות ... המדע . להטלת משמעת ... המדע . מדע ... הוא ההכנה הטובה ביותר לכל סדרי פעילות אלה . ( 84-85 Education : Intellectual , Moral and Physical , 1859 / 1929 , pp . Spencer , ) הרברט ספנסר שאל שאלה זו והשיב עליה בשנה שבה פרסם צ'רלס דרווין את ספרו מוצא המינים , השנה שבה גם נולד ג'ון דיואי . תשובתו של ספנסר - המדע , המדע , המדע - לא זו בלבד שהיא משקפת את הלכי הרוח שרווחו בתקופתו , אלא היא גם בבואה של המצע שעליו נבנתה הפרדיגמה המודרניסטית , שעיצבה את מסגרת המחשבה האינטלקטואלית , החברתית והחינוכית באמריקה במשך שבעה או שמונה העשורים הראשונים של המאה העשרים . מדע הוא אחת האובססיות העיקריות שלנו , האמריקנים , כאומה . מבחינת הייצור הפך המדע את אמריקה למנהיגת המדינות התעשייתיות ; מבחינה חברתית הוא סיפק לנו מסגרת לחלום על חיים נוחים ונינוחים יותר , היכן שמכונות מחליפות בני אדם בביצוע מלאכות היום יום המייגעות ; מבחינה אינטלקטואלית שיטותיו של המדע מושלות בכיפה בתחומים החורגים מבוא

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר