פרק א' פוסטמודרניזם וחינוך

עמוד:8

ואמנם , יש להודות , כי בד בבד עם רעיונות רבי משמעות וביקורת מעמיקה על המציאות ועל התרבות בנות זמננו , השיח הפ"מ מלא סתירות פנימיות ואבסורדים ניהיליסטיים ובסגנון וטרמינולוגיה מרגיזים ומרתיעים . עם זאת , וחרף כל ההבדלים בין התחומים השונים שהפ"מ מתייחס אליהם - בארכיטקטורה , באמנויות , בספרות , בפילוסופיה , במדע ובחינוך - אפשר לאתר מכנה משותף בעל משמעות המצדיק במידה רבה את הכותרת הכוללת : פוסטמודרניזם . בכל התחומים האלה הפ"מ מותח ביקורת רדיקלית על כל ההיבטים של התרבות והמחשבה המערביות , והוא טוען שהם הגיעו לקץ דרכם . לא סתם תמורות , לא זרמים חדשים , לא רעיונות חדשים - הפעם מדובר בקץ הפילוסופיה בתור פילוסופיה , בקץ המדע כמדע , בסופה של הציביליזציה המערבית . מדובר באי אמון עמוק בשכל האנושי ובעצם כושרו להבין ולהסביר את העולם ואת האדם . באחת : הפ"מ משמעו מתן גט כריתות סופי למסורות האירופיות בנות 300 שנה לפחות של ההשכלה או הנאורות , ( enlightenment ) של הרציונליזם ושל המדע . יש לציין שרעיונות אלה ואחרים המאפיינים את השיח הפ"מ , אינם חדשים בתולדות ההגות המערבית . אין לך כמעט רעיון אחד מרעיונות הפ"מ שאין לו אבות רוחניים בתולדות המחשבה האנושית . באחד ממכתביו , למשל , כתב פלובר 1821 ) ( Flaubert ) : ( 1880 "מה שנראה לי יפה ביותר , מה שהייתי רוצה לכתוב , הוא ספר על שום דבר , ספר שאינו תלוי בשום דבר חיצוני , מלבד העצמה הפנימית של סגנונו , בדיוק כמו כדור הארץ , תלוי על בלימה ; ... ספר שלא יהיה בו כמעט שום נושא . " באופן מיוחד יש לציין את ניטשה ש"האמת" לפי גרסתו איננה אלא "צבא נייד של מטאפורות" והלשון איננה מייצגת את המציאות אלא בוראת אותה , וכד , ' רעיונות שמוצאים אותם בשפע בספרות הפ"מ . היו שאמרו , כי לא נאמרה מילה אחת מפי הפ"מ בזמננו שלא נאמרה לפני מאה שנים ומעלה מפי ניטשה . אולם בסוף המאה ה , 19 בתקופת פעילותו הספרותית של ניטשה , שררה אופטימיות רבה בעולם המערבי . התקדמות המדעים , התפתחות התעשייה ,

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר