עם הופעת הספר

עמוד:9

המיועדים לילד בעל פיגור שכלי . אין להתפלא על כך שחלק לא מבוטל מהם מגיב על כשלונם החוזר ובידודם החברתי בהפרעות רגשיות למיניהן שניתן היה למנען על ידי איבחון מוקדם וטיפול מתאים . הספר שלפנינו מציג דרכים רבות לזיהוי הילד בעל ליקויי למידה ולהבנת בעיותיו תוך הבלטת צרכיו האינדיבידואליים . במצב הקיים היום במדע אין בידי הרפואה להביא תיפקודים אלה על תיקונם באמצעות טיפול ניורולוגי כל שהוא . אבחנה מוקדמת של ההפרעה ושימוש שיטתי בתרגילים לטיפוח המיומנויות הפסיכוניורולוגיות השונות , עשויים לקדם את הילד לקראת ניצול מירבי של כשריו ולהסתגלות חברתית תקינה . בתחנה להדרכת הילד של התנועה הקיבוצית מסתמנת הנטיה לאיבחון מוקדם ככל שאפשר' בטרם הגיע הילד לגן . אבחנה מוקדמת זו מאפשרת תכנון של סיוע אינדיבידואלי לילד באמצעות הדרכה להוריו ולמוריו . כתוצאה מנסיון זה , מוסיפים כשליש מכלל הילדים הללו ללמוד בכיתתם הרגילה בבית הספר היסודי ואינם נזקקים למסגרת נפרדת . הספרות המקצועית המוקדשת לחינוך הילד בעל ליקויי למידה מפוזרת בספרים ובמאמרים רבים ולרוב נידון בהם הנושא באופן חלקי . הספר שלפנינו יש בו מן החידוש שכן הוא מתיחס לבעיות הלמידה של ילדים אלה על כל ענפיהן . המחברים הסתמכו על מיטב הספרות המדעית והחינוכית החדישה והם מציגים לפני הקורא מבחר עשיר של כלים ושיטות שתכליתם לקדם את הילד מבחינה לימודית , רגשית וחברתית . בוודאי טמונות בספר השלכות רבות גם באשר לחינוכם של ילדים אחרים שאינם בעלי ליקויים אך הזקוקים לטיפוח מכוון של כשרי הלמידה שלהם . בטוחני , איפוא , שהספר ישמש מקור השראה והדרכה למורים , גננות , מחנכים בחינוך המיוחד , מרפאים בעיסוק , מרפאים בדיבור' פסיכיאטרים , פסיכולוגים , ואנשי מקצוע אחרים . גם הורים רבים ימצאו בספר כלי עזר חשוב להבנת ילדיהם וקידומם . ואחרון אחרון חביב' יש לציין כי זו הפעם הראשונה שמתפרסם ספר המסביר את יסודות ההוראה המתקנת על כל גילוייה בלשון העברית ובצורה המתאימה למציאות בארץ . הספר ימלא חלל ריק שהיה קיים עד עתה בספרות המקצועית העברית . על כן , יבואו נא על הברכה יעל וד"ר שלמה שרן אשר השקיעו מאמץ כה רב בכתיבת ספר חיוני זה האוצר בתוכו ידע מדעי וחינוכי מהימן ומוגש לנו בכשרון ובבהירות . ד"ר מרדכי קאפמן

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר