עם הופעת הספר

עמוד:7

עם הופעת הספר קשיי-למידה אצל הילד בגיל בית הספר נעוצים בתשלובת מגוונת של גורמים , החל ממצבים בהם מתערערת שלוותו הרגשית וכלה בקשיים הנולדים עקב פגם במבנה המנגנון הקוגניטיבי הדרוש לשם למידה תקינה . הספר שלפנינו מתיחס , בראש ובראשונה , לקבוצת הילדים שקשיי למידתם נוצרו כתוצאה משיבושים או מיגבלות בתיפקודים הפסיכולוגיים החיוניים לרכישת מיומנויות ההסתגלות היסודיות . קבוצת ילדים זו וליקוייהם תוארו בראשנה בצורה שיטתית לפני שלשים שנה לערך על ידי אלפרד שטראוס והיינס וורנר . על פי רוב הליקוי היסודי בתיפקודים הפסיכולוגיים השונים קיים אצל הילד הנידון מאז היוולדו . הסטיה ההתפתחותית נגרמת , בין היתר , על ידי סיבוכים בזמן ההריון , פגות , אי התאמה בקבוצות הדם של האם והעובר , הבלות וקשיים במהלך הלידה , וכיוצא באלה . אמנם מצויים גם מקרים בהם הגורם המחבל , כגון דלקת מוח או מחלה גלויה או סמויה אחרת העלולה לפגוע במערכת העצבים המרכזית , מופיע בשנים הראשונות בחיי הילד . אך מקרים אלה מהווים מיעוט בהשוואה לילדים הנכגמים בשעת הלידה . כן נגרם ליקוי פסיכונורולוגי על ידי הספקה משובשת של חמצן לתאי מערכת העצבים המרכזית של העובר או של הילוד בזמן ההריון או הלידה ( שנק . ( רבים הכינויים האבחנתיים שהספרות המדעית מיחסת לילדים אלת , וזאת כנראה כתוצאה מאופיים הסמוי והבלתי מוגדר של הגילויים בהתנהגות לפיהם נקבעת האבחנה . על אף הריבוי במונחים , מתכוונים כולם לאותה תסמונת כללית אשר ספר זה מתאר אותה תיאור מקיף וממצה . למרות הנוהג הנפוץ לכנות ילדים אלה כ"בעלי נזק אורגני בדרגה מינימלית , " הרי עד עצם היום הזה אין אנו יודעים בוודאות היכן מאותרת הפגיעה הניורולוגית ומה טיבה והקיפה . לכן , יש הצדקה לגישה שננקטה בספר זה , המתעלמת מהתווית המקובלת אך הבלתי מדוייקת של "ילד בעל נזק אורגני במוח , " בהעדיפה להתרכז בפירוט התיפקודיים הניורו פסיכולוגיים שנפגעו . הדגש הושם' אפוא , על ההתנהגות המשובשת תוך הצעת דרך רב מסלולית לחינוך הילד ותיקון מיגבלותיו . Association , Vol . 206 , 1968 , pp . 1967—1972 . * W indie . F ., Brain damage at birth . Journal 01 the American Medical

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר