הקדמה למהדורה שנייה

עמוד:6

אולם הדרד אל מוסד כזה ארוכה היא וברובה עדיין לפנינו . לפי שעה עלינו לחיות עם מוסד שבו המורים פעילים יותר משהם מפעילים את תלמידיהם , עם מוסד שהוא מנוכר במידה רבה מאוד להנעותיהם של הלומדים ומחליט יום יום ושעה שעה במקומם מה עליהם לעשות , עם מוסד המפקיר מראש לכשלון קבוצות שלמות באוכלוסיית תלמידיו , בשל היעדר יכולתו ליצור תנאי למידה ההולמים את צורכיהם . המורה בימינו נקלע למצב העשוי להיות באותה מידה מלהיב ומדרבן , כפי שהוא עלול להיות מביך ומייאש . זהו מצב שב 1 בית הספר מתקיים עוד בעיקר מכוח האינרציה ובזכות כוח הכובד של מסורת רבת שנים , אד בו בזמן זהו מצב שבו מתחיל להתרחש שינוי ומסתמנת בו התחדשות . הסדקים שניבעו במיבנהו של בית הספר המצוי , ההולכים ומתרחבים , עלולים להביא מקצת מן המורים לאזלת יד , אך תגובתם של האחרים עשויה להיות תגובה של יוזמה , העזה והיחלצות למעשה הדורש דמיון ומחשבה . במצב כזה אין תחליף לכושרו של המורה לשקול שיקולים מקצועיים בתחום עיסוקו . שיקול הדעת המקצועי של המורה הוא שיקול בו זמני בכל ממדי הפעולה החינוכית , החל במטרותיה וכלה בטכניקות הפעולה . במצב של תמורה , שהוא מצב בלתי מובנה ונזיל , מצב שבו שרוי בית הספר בימינו , לא ימצא את דרכו מי שאינו מסוגל לאבחן את הבעיות ולהכריע בדבר פעולות ההולמות אותן . במצב כזה לא ניתן לצייד את המורה בהוראות נוסח "עשה — לא תעשה , " באשר כל הנסיבות שבהן הוא ינסה להפעילן , עשויות להשתנות עוד בטרם יתחיל בפעולתו , ואף לא אחת מן ההוראות שקיבל לא תהיה עוד במקומה . הספר הזה , שהגיע עתה למהדורתו השנייה , מכוון לטיפוח יכולתו של המורה לשקול שיקולי דעת פדגוגיים בתחום ההוראה , על ידי זיהוי בעיות יסוד ופתרונותיהן ועל ידי זיהוי הקשרים ביניהם , היוצרים דפוסי פעולה דידאקטית . אולם שיקול דעת דידאקטי הוא מיומנות שאין השליטה בה נקנית רק על ידי הבנת המושגים המשמשים אותה והרעיונות המנחים אותה . אלה מספיקים למי שמבקש להבין את ההוראה . מי שמבקש לפעול בתחומה , דהיינו , להורות , צריך לאימון בשיקול הדעת המקצועי , בכושר ההכרעה במעשיו . עם הופעתה של המהדורה השנייה של הספר תתחיל להתפרסם סדרה של תרגילים , המקבילים בענייניהם לעניינים שהוצגו בספר הזה , והמכוונים לאימון בשיקולי דעת דידאקטיים בכל ממדי ההוראה . שם הסדרה הוא : הכרעות דידאקטיות , תרגילים בשיקולי-דעת פדאגוגיימ והיא תתפרסם על ידי ספרית פועלים . אנו מקווים , כי היא תעזור למועמדים להוראה ולמורים לגשר בין ההלכה למעשה , ובכך תקנה להם את התכונה העיקרית בתכונות מקצועם ; את היכולת לבחור בכוחות עצמם בפעולות על פי נתוני מצבים שבהם עליהם לפעול . צ . ל .

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר