הקדמה למהדורה שנייה

עמוד:5

הקדמה למהדורה שנייה לא : n etc כנראה , תקופה בתולדותיו של בית הספר שלא נמצאו בה מבקרי דרכו . המייחד את תקופתנו הוא , כי אין בה עוד מי שיגן עליו . דומה שבית הספר המצוי הגיע לסוף דרכו . הרבה סימנים מעידים על כד . מיבנהו , תכניו ושיטותיו של בית הספר , על כל הנגזר מהם , מעורער הן בהלכה והן במעשה החינוכי היום יומי . כל אלה מעסיקים את רשויות החינוך , את המורים , את ההורים ואף את התלמידים יום יום . תקופתנו היא בביתר תקופה של מעבר מבית הספר , כפי שהכרנוהו וכפי שפעל במשך דורות רבים , אל מוסד מסוג אחר , שהדפוסים שעל פיהם יפעל לא התגבשו עדיין . במשך שני העשורים האחרונים הוצעו אלטרנאטיבות רבות , שנועדו להחליף את בית הספר המצוי . חלקן אף נוסה הלכה למעשה . אולם לא ניתן להתנבא אם אחת מהן תירש את הקיים , או שמא האלטרנאטיבה לקיים לא נמצאה עדיין . בתוך אי הוודאות של המעבר נדמה כוודאי רק זאת , שבעתיד הקרוב ביותר תתחיל , על דעת הרבים , בחינת יסודותיו של בית הספר המצוי , לא למען תיקונים דחופים אלא על מנת לשנותם ולארגנם מחדש , בחינה שתפתח תקופה ממושכת שתעמוד בסימן של ביטול דפוסי הפעולה המקובלים בבית הספר והחלפתם בדפוםי פעולה חדשים , שמעמדם לא יהיה עוד פולחני , כמעמדם של הדפוסים המקובלים , אלא ניסויי ובשל כך גם יופעלו בעת ובעונה אחת בכל תחום פעולה יותר מדפוס פעולה אחד . המוסכם בקרב רבים ממבקריו של בית הספר המצוי נגזר ממספר הנחות , שישמשו בוודאי את יסודות אירגונו של המוסד החינוכי של העתיד . יהיה זה קרוב לוודאי מוסד שהלמידה : בו תושתת על פעילותו העצמית של הלומד . שינוי בכיוון זה אינו בר ביצוע עד אשר יכיר בית הספר בהנעותיו של הלומד בתורת נקודת מוצא בכל שיקוליו . יוצא מכאן , שהמוסד החדש ירחיב את מידת היענותו לצורכיהם של הלומדים . ההיענות הזאת היא תנאי לפרסונאליזאציה של הלמידה , כלומר , להבטחת האפשרות לכל לומד להתנסות באמצעות פעילותו , ועל פי הנעותיו בתכנים רבים ושונים של התרבות על פי סגנון למידתו האישי . הנהגת למידה מן הסוג הזה תגדיל את יכולתו של המוסד החדש להיענות לצורכיהם של סוגים רבים יותר של תלמידים , משהיה בכוחו של בית הספר המצוי , עד להיותו מוסד לכול , במובנו האמיתי של המושג הזה , כלומר , מסגרת חינוכית היכולה להעניק נסיונות למידה חיוביים , המפצים את רוב רובם של הלומדים על ידי עצם העיסוק בהם . בדרך הקצרה ביותר ניתן לאפיין את בית הספר של העתיד כמוסר ל 3 ו ל , הפועל מכ 1 ח האפשרויות המצויות בו לפרםונאליזאציה של תהליכי הלמידה .

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר