פתח דבר

עמוד:9

פתה דבר ספר זה דן במשמעותה החינוכית של משנת אפלטון בזמננו . אין הכוונה לתורת החינוך של אפלטון במובנה המצומצם , ואין יומרה לחדש חידושים בשדה המחקר . מחבר הספר אינו פילולוג או פילוסוף , אלא עסק שנים רבות במעשה החינוך . כאשר חזר , לעת זקנה , אל העיון בכתבי אפלטון ( שליווהו בתחנות שונות של חייו , ( נתגלתה לו מחדש הריליבנטיות שלהם לבעיות חינוך בימינו , כגון האלטרנטיבה המדומה בין רילטיביזם ערכי לבין אימוצן ההיטרונומי וחםר האבחנה של מסורות דתיות ולאומיות , ומבוכתם של רבים , שדעתם אינה נוחה לא מזה ולא מזה . העלאתן של תשובות , שאפלטון השיב מתוך המשבר הרוחני של זמנו , אינה באה להציע פתרונות לצרכי יישום ישיר , אלא יוצאת מן ההנחה , כי העיון בהן יקנה יתר מודעות , בהירות ועומק להתמודדות עם משבר הערכים שבהווה . יעקב בורקהרדט , היסטוריון התרבות הבזילאי , העיר שתעודה אנושית גדולה מגלה פנים חדשות לכל דור , ובספרו על אפלטון מזכיר פאול פרידלנדר מסורת מית 1 ביוגרפית מאוחרת על חלום , שאפלטון חלם , כביכול , לפני מותו : ברבור חולף עובר מעץ לעץ ופוצח בשיר . אורבים לו ציידים רבים , אך אף לא אחד מצליח לצודו " . ללמדך : רבים יבקשו לפרש את דברי אפלטון כצורכי נפשם , אך איש לא ירד לעומקו . — אמנם מסודה של היצירה הרוחנית הגדולה הוא , שק 1 לה נשמע מעבר למחיצות של זמן ומקום ; רושמה * Paul Friedlander , Platon , Berlin 1964 , 111 , 33 .

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר