כלכלה וחברה בתקופת העלייה השנייה דן גלעדי

עמוד:6

התורכי . רוב הגזירות , שהוטלו על היישוב בסוף המאה הקודמת , התמידו גם עתה — למעט תנודות כלשהן , פרי האופי ומצב הרוח המתחלף של שליטים מקומיים או מרכזיים . גם הציפיות , כי מהפכת 'התורכים הצעירים' ( 1908 ) תהווה נקודת מפנה חיובית — היו לתקוות שווא . 6 הרקע הכלכלי בשנים 1914-1904 עמד המשק הארץ ישראלי בכללותו בסימן של התפתחות כלכלית מהירה למדי , בהשוואה לתקופה הקודמת , ומובן שהיישוב היהודי השתלב בתהליך זה . צמיחה זו היתה נעוצה במספר גורמים : ראשית , היתה זו תקופה של גיאות בכלכלה הביךלאומית , שהצטיינה בנטייה חזקה להגדלת היקף יחסי המסחר כין המדינות ולהרחבת ההשקעות ; אוכלוסיית הארץ גדלה במהירות ; חל שיפור ניכר בקשרי התחבורה של ארץ ישראל עם העולם , הן כתוצאה מעליית מעמדה הגיאופוליטי של הארץ בעיני המעצמות והעניין הרב שהיא עוררה בהן , הן בשל הגברת התיירות והעלייה לרגל לארץ . מדינות רבות פתחו קווי ספנות קבועים לנמלי הארץ . גם דרכי התחבורה הפנימית השתפרו מאז סלילת מסילת הברזל מיפו לירושלים וחיבור חיפה לקו הרכבת החיג'אזית . כמו כן הותקנו מספר דרכים למהלך מרכבות , בעיקר בידי הטמפלרים הגרמנים . למושבות הגרמניות המועטות היתה השפעה כללית חשובה כמודל לחקלאות אירופית מתקדמת . 6 נחום גרוס , בנקאי לאומה בהתחדשותה ; תולדות בנק לאומי לישראל , רמת גן . . 1977 עולים יהודים מגיעים לנמל יפו

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר