פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר ( עם ההדפסה השנייה של 'איש ההלכה 11 דת או הלכה ( ' ? כרך זה של חיבורי על הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ'יק יצא לאור בראשונה בהוצאת מכללת יעקב הרצוג שליד ישיבת הר עציון , וכעת נדפס פעם נוספת עם צאתו לאור של הכרך השני , החדש - מחקר התודעה לתיאור אשיות הקיום . בכרך הראשון טענתי , ש'איש ההלכה' הוא חיבור שהסתירות בו נובעות מסיבה פוליטית-חברתית : בשנת תש"ה היה ברור שעולם התורה של מזרח אירופה חרב , והיהדות האורתודוקסית שאפה להקימו מחדש בארצות הברית . לפיכך , כדי לקרב את דמות ראש הישיבה לתודעת היהודים באמריקה הציגו הרב יוסף דוב סולובייצ'יק כאיש דת רווי דיאלקטיקה . לאחר פרסומו של הכרך הראשון סיפר לי פרופ' אביעזר רביצקי , שהרב פרופ' יצחק טברסקי ז"ל שח לו , כי לא היה עמוד ב'איש ההלכה' שלא מצא בו סתירות . הכרך השני , לעומת זאת , מציג דיאלקטיקה אמתית . כרך זה , העוסק בחיבוריו המרכזיים של הרב סולובייצ'יק החל ב'וביקשתם משם' וכלה ב'איש האמונה הבודד , ' מצביע על התקופות השונות ועל סגנונות החשיבה השונים בהגותו . בכל תקופה נצבעה הדיאלקטיקה בגוונים אחרים r פעם היא מאפיינת את התודעה הדתית ופעם את הקיום הממשי . בכל מקרה הדיאלקטיקה התודעתית והקיומית עומדות בניגוד לדיאלקטיקה המלאכותית המוצגת ב'איש ההלכה . ' על כן טיעוניי שבכרך הראשון מתחדדים לאור הניתוח המוצע בכרך השני . אף כי חלפו ארבע שנים מצאתו לאור של הכרך הראשון , הוא לא זכה להתמודדות רצינית . הפרשנות העקיבה והרציפה שהצגתי ל'איש ההלכה , ' המושתתת על הדוקטורט של הרב סולובייצ'יק , לא הייתה ידידותית לקוראים ולעמיתים אנשי אקדמיה כאחד . ובכל זאת תורה היא , וללומדה אנו צריכים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר