דברי פתיחה לכרך הספר

עמוד:ז

דברי פתיחה לכרך הספר פרקים אלו , המכונסים בכרך זה , מסכמים , ברעיונות יסוד ובדוגמאות אופייניות , את הדרכים , אשר ניסיתי וחזרתי וניסיתי להגיע בהן , בארבעים שנה של לימוד ומחקר , לידי הבנה מלאה יותר וברורה יותר של ספר הספרים , ספר המקרא . ניסחתי בהם את הבעיות ואת התשובות עליהן גם בשאלת מהותה של ספרות המקרא ותולדותיה במסורת וגם בבירור פשוטם של פרשיות וכתובים , כפי דעתי וידיעתי היום . תשובות אלו יסודן גם בעובדות ובידיעות , שעמדו עליהן פרשנים ומלומדים בכל דור ודור עד ימינו , ורבות למדתי מהם , גם במקום שאין דעתי כדעתם . אבל לא לשם סזרה על הידועות בא ספרי זה , אלא לשם פתרון השאלות המרובות , שנשארו סתומות אחרי כל עמלם של גדולים אלו , שהורישו לנו נגלות ונסתרות כאחת . ועל כן עיקר תוכנו של ספר זה , על הנכון והבלתי נכון שבו , הוא פרי אותה הרוח , שדחפתני מראשית נעוריי לדרישת סודותיהם של לשון הקודש ושל כתבי הקודש ; לחיפוש קנאי ונלהב של אמת יקרה זו , הקדושה לנו מעל כל הנחה מקובלת זולה , המתקשטת והמתאמרת להיות אמת , ואין בה קושט אמרי אמת . ואכן אין דבריי אלו כתובים בשביל חשוכי דעת וקפואי דעה , הכפופים לשגרתם . אין הדברים פונים אלא אל אלה , שלבם ער לשקול ולבדוק , לדון ולהכיר . אל אלה היודעים , שאין מסקנות סופיות בהבנת עברנו , ושחובה עלינו להפוך ולהפוך בבירור ירושתנו הנצחית . שעוד עלינו לחפש את עיקר האמת , המתעלמת והמסתתרת מפנינו , ושאין לנו לחשוש לגילוי אמת זו , שתראה לנו יתר יפי ויתר קדושה , ככל שנתקרב אליה . וכתובים הדברים בשביל אלה המבינים , שאין דרך סלולה למבקשי האמת , ואין להגיע אליה אלא בשבילי הניסיון , הזרועים מכשולים , והמנסה ללכת בהם לא יינקה אף מטעות , ואין דרך אחרת לקראת האמת אלא בלימוד מן הטעויות שבדרך זו . ואין הדברים כתובים אלא בשביל אלו , אשר חיפוש זה של האמת , בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך , הוא גם שעשועים להם בבת צחוק השמחה שבמצוות הלימוד . והרי בדרך שעשועים זו , כספרות חיה , משעשעת בחידודה וביופיה , אף נכתבו כתבי הקודש שלנו , ולא יבינם הדן אותם במידת דיון נוקשה ומאובנת . פרקים אלו' המובאים בכרך זה , ברוב תוכנם חדשים הם . וגם במקום , שפרק זה או זה מיוסד הוא על מאמר שפרםמתיו בעברית או בלועזית מקודם , מעובד הוא כאן מחדש , ויש שעיקר מסקנותיו שונות הן משל מחקר זה , שדנתי בו ראשונה באותה בעיה . כדוגמה אזכיר כאן , למשל , את שני הפרקים הראשונים , 'ספרות המקרא מהי'

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר