א. בעית הארון

עמוד:5

נאמר בירמיה ג' טז וכר' ' כי 'בימים ד"המה וכוי לא יאמרו עוד ארון ברית ' , ולא יעלה על לב ולא יזכרו בו ולא יפקדו ולא יעשה עוד' בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה" וכו' ' אין מובן לדברים' אלא אם כן רואה כותבם את המושגים 'ארון ה" 1 מכאן ו'כיסא ה" מכאן כקשורים זה בזה . וגם בתהלים צט' א נאמר בהקבלה ברורה : ' ה' מלך ( ירגזו עמים ' ( מכאן ו'ישב כרובים ( תנוט הארץ ' ( מכאן' כאילו קשורה ישיבה זו על הכרובים בישיבה על כיסא מלוכה . ואכן גם הבנה זו איננה פותרת את כל הקשיים . אמנם אין לראות סתירה בזה' שאין כיסא מלוכה זה של האלוהות עומד בקביעות במקומו במקדש , אלא שהוא יוצא והולך עם צבא ישראל אף למקום קרב ומלחמה . כי במיוחד מי שמחזיק בדעה' כי מוצא הארון הוא מימי נדודי ישראל במדבר' הוא לא יתמה ( כאמור אף למעלה ) על תשמיש קדושה נודד של עם נודד במדבר . וגם אצל עמים קדומים אחרים נמצאו ידיעות על כיסאות אלוהים ריקים / שהיו מסיעים ומוליכים אותם ממקום למקום . ועל כן מותר לנו אפילו לצעוד עוד צעד קדימה' בהתאם לידיעות שבמקורות המקרא' ולאמור : הארון נראה לנו לא רק ככיסא מלוכה , הניתן לתנועה ולתובלה' אלא הוא משמש אפילו כעגלה אז כמרבבה לאלוהות' כפי שאפשר ללמוד' לפי שעה' מן העובדות דלקמן : על יד המסופר על ארון האלוהים במשכן המדבר ובמקדש שלמה יש לנו גם תיאור של כלי קודש אחר בדברי יחזקאל הנביא , שבספרו ניתנת גם תכנית אידיאלית של בית המקדש בעתיד : במעשה המרכבה . כלי זה הוא שהנביא , במקום הארון' רואה אותו כנושא האלוהות' וגם בתיאורו זה עלינו להתחשב — בכל הזהירות — לשם ביאור ארון האלוהים , של צורתו ותפקידו . בתיאור בית מקדשו אין יחזקאל מזכיר את הארון כלל בשמו' ואמנם נמצא בהמשך הדברים , כי מבר הארון גם אצלו , בשם אחר . אך ב » קום הארון , אשר עמ-ו נכנם בשעתו האלוהים אל מקדשו בירושלים , האל עוזב את המקדש מחוגו המפורסם של הנביא על מעשה המרכבה ( פרק א' ועוד ) בכלי רכיבה , שהוא למעשה גם כיסא וגם מרכבה יחד . גם מרכבתו של יחזקאל' עטופה עננים' כמו במקומות אחרים ארון האלוהים' נקראת כמוהו' בשם המביע יראה והוקרה : 'כבוד ה" % כמו בארון , כך נישאת האלוהות גם כאן על ידי כרובים בעלי כנפיים . כלי רכב זה , רכב וכיסא יחד , נקרא בשם 'מרבבה' בספרות ישראל שאחר המקרא' וכן כדברי בן סירא מט'ח : 'יחזקאל ראה מראה ויגד זני בא f מרכבה' ' ובנוסח השבעים ליחזקאל מג' ג , xai \ OQUOIC , xov dg ^ axog ז"א ' וכמראה המרכבה' ' במקום 'וכמראה המראה' שבנויםח המסורת . אבל באותו שם נקרא במפורש בדברי הימים א כח' יח גם ארון האלוהים' כולו או חלקו . שם נותן דויד לשלמה בנו את תבנית כל הכלים למקדש , וביניהם : 'ולמזבח הקטרת זהב מזקק במשקל ולתבנית המרכבה הכרובים זהב לפרשים וסבכים על ארון ברית ה . "

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר